Ženy vo vedení už nie sú otázkou presvedčenia, ale ekonomickou nevyhnutnosťou, tvrdí nová členka predstavenstva msg.
Ženy líderky sú najmä v technologickom sektore stále zriedkavé. Dr. Andrea van Aubelová je členkou predstavenstva poskytovateľa IT služieb msg, ktorý s viac ako 10-tisíc zamestnancami sprevádza svojich zákazníkov digitálnou transformáciou. Pozerá sa na budúcnosť svojho odvetvia a v rozhovore prezrádza, prečo umelá inteligencia povedie k novým kariérnym oblastiam.
Pani Dr. Van Aubel, je digitalizácia so všetkými jej aspektmi jednou z najzaujímavejších fáz vašej kariéry?
V oblasti IT zameranej na poisťovne pracujem už takmer 30 rokov a musím povedať, že to bolo vždy vzrušujúce.
Zavádzanie PC v podnikoch a čoraz výkonnejších počítačových centier, e-mailových programov, automatizácie prostredníctvom workflow systémov, rozpoznávania textu pre prichádzajúcu poštu alebo zavádzanie štandardného softvéru- rozvoj v IT mal vždy značný potenciál na transformáciu biznisu.
Aktuálne témy ako cloud, umelá inteligencia a ekosystémy tento vývoj podľa môjho názoru urýchľujú, a preto sú mimoriadne fascinujúce. Pre nás v spoločnosti msg je dôležité využívať nové technológie tak, aby naši zákazníci vytvárali pridanú hodnotu pre seba a spoločnosť. Platí to najmä v prípade tém udržateľnosť a umelá inteligencia.
Už niekoľko mesiacov ste členkou predstavenstva spoločnosti msg a ste zodpovedná za divíziu poistenia. Aké sú oblasti vašej zodpovednosti?
Presne tak, v skupine msg som zodpovedná za sektor poisťovníctva, čo znamená za všetky softvérové produkty a IT služby, ktoré ponúkame poisťovniam. Okrem toho som zodpovedná za rozvoj digitalizácie nielen v oblasti poisťovníctva, ale aj v rámci ďalších odvetví, pretože práve vďaka nej dochádza k prepojeniu rôznorodých odvetví do komplexných ekosystémov.
Obe témy som dlhé roky presadzovala ako COO, CIO a Chief Digital Officer v medzinárodných poisťovacích skupinách a je pre mňa veľkým potešením, že mám možnosť podielať sa na ich ďalšom vývoji z pozície výrobcu softvérových riešení.
Môžete opísať jeden z vašich typických projektov z každodenného života, ktorému čelíte spolu so svojím tímom?
S radosťou! V súčasnosti napríklad pracujeme na zlepšení tzv. „Customer Experience“ s IT systémami pre našich zákazníkov na poistnom trhu, pretože najmä mladí ľudia majú vysoké … na používateľsky prívetivé a moderné programy, aplikácie a procesy. Jednou z našich strategických tém je cloud, najmä vývoj platforiem, ktoré môže využívať mnoho zákazníkov súčasne.
Okrem toho už našim klientom ponúkame poradenské a produktové riešenia v kontexte udržateľnosti. Naďalej rozvíjame existujúce ponuky a neustále rozširujeme spektrum našich služieb. Týmto spôsobom môžeme podporiť našich zákazníkov v komplexnom pohľade na tému udržateľnosti a jej rozšírení. Jedným z obzvlášť zaujímavých projektov je v súčasnosti naša msg.GREENfactory, ktorá pomáha našim zákazníkom znižovať emisie CO2.
Téma udržateľnosti je kľúčová pre našu budúcnosť. S ňou súvisí rýchly technologický rozvoj. Mám sa dnes ako študent obávať, že kvôli umelej inteligencii sa stanú ľudia v mnohých profesiách zbytočnými?
Som presvedčená, že umelá inteligencia výrazne zmení náš pracovný svet – a tiež naše súkromné prostredie. Existujú činnosti, ktoré v budúcnosti prevezmú algoritmy, ale v dôsledku toho vzniknú aj nové profesijné oblasti.
Je dôležité používať technológie tak, aby mali pridanú hodnotu pre spoločnosť.
Od vynájdenia smartfónu sme boli svedkami mnohých takýchto prevratných zmien: Rovnako ako filmy do fotoaparátov Kodak a Agfa boli nahradené vynikajúcimi fotoaparátmi v smartfóne. Mapy miest, pohľadnice, telefónne búdky – to všetko sú pozostatky z čias bez internetu a smartfónu.
Som však pevne presvedčená, že sa toho netreba báť, ak svoj pracovný život vnímate ako permanentné vzdelávanie a naučíte sa zaobchádzať s novými technológiami.
Pomáha ženám permanentné vzdelávanie presadiť sa v pomerne mužskom prostredí, akým je IT sektor – alebo vám napadajú aj iné faktory úspechu?
Vždy som si udržiavala svoje odborné znalosti v oblasti, v ktorej som pracovala aktuálne, aby som sa mohla informovane vyjadrovať ku všetkým rozhodnutiam. V tom pokračujem aj naďalej. Rešpektujem ľudí, s ktorými pracujem, a zapájam ich do rozhodovania. Poskytujem konštruktívnu spätnú väzbu, najmä v prípade rozhodnutí, s ktorými nesúhlasím.
Muži myslia a vedú inak ako ženy. Oba štýly majú svoje opodstatnenie a ich vzájomná interakcia a výmena vytvárajú pridanú hodnotu rozmanitosti v tímoch. Preto som sa vždy snažila zachovať si svoj spôsob myslenia a vedenia, a tiež podeliť sa o svoje myšlienky s kolegami. Považujem za veľmi cenné a užitočné nadväzovať kontakty s kolegyňami a vzájomne sa podporovať.
Považujete za svoju úlohu podporovať mladé ženy na ich kariérnej ceste?
Áno, určite! Štúdia spoločnosti McKinsey „Delivering Through Diversity“ z roku 2018 dokázala, že v nemeckých spoločnostiach s vysokým podielom žien vo vrcholovom manažmente, t. j. v predstavenstve a o dve až tri úrovne nižšie, sa pravdepodobnosť nadpriemerného obchodného úspechu zdvojnásobuje. Takže to, či sú ženy v manažmente pre podnik dobré, už nie je otázka presvedčenia, ale ekonomická nevyhnutnosť.
Ak chcete vychovávať ženy pre vyššie pozície, musíte začať s mladými ženami. Vždy mi záležalo na tom, aby som mladé ženy podporovala a sprevádzala ich na ich ceste. Má to mnoho aspektov – počnúc opatreniami na zosúladenie rodiny a práce, cez posilnenie sebadôvery mladých žien vo svete, v ktorom dominujú muži, až po vytváranie ženských sietí, v ktorých si ľudia vymieňajú názory a navzájom sa podporujú. (pozn. red.: prečítaj si náš článok Ženy v IT)
Som veľmi rada, že môžem byť k dispozícii ako mentor v msg.
Môžem vrelo odporučiť využívanie mentorských programov. Sama mám tiež veľmi pozitívne skúsenosti s mužskými mentormi. V tom čase v mojom okolí neboli žiadne mentorky, ale dnes sa veľmi rada ponúkam k dispozícii ako mentorka v msg.
Pre takéto koncepty mentoringu potrebujete aj spoločnosť, ktorá vám umožní veci formovať. Keďže ste boli práve vymenovaná do predstavenstva: V čom je pre vás msg výnimočné?
Práca v spoločnosti msg pre mňa veľa znamená. msg má v poisťovníctve a IT odvetví vynikajúcu povesť, najmä vďaka hlbokým odborným znalostiam v odvetví, ktoré naši zamestnanci majú, a ktoré vnášajú do svojej každodennej práce so zákazníkmi. To má máloktorá iná IT spoločnosť a je to predpokladom pridanej hodnoty pri digitálnej transformácii našich zákazníkov.
Okrem toho je spoločnosť msg považovaná za spoľahlivého partnera a za viac ako 40 rokov svojej existencie sa veľmi úspešne rozvíja. Cieľom je v tom pokračovať a stavať na tom. Skupina začínala pred 43 rokmi s tromi zamestnancami a v súčasnosti má viac ako 10 000 zamestnancov, čo je veľký míľnik. Okrem našich zákazníkov sú pre mňa mimoriadne dôležití aj naši zamestnanci, pretože oni tvoria náš úspech.
V spoločnosti msg sa zameriavame na ľudí a myslím si, že je to správny prístup. Som presvedčená, že nedostatok kvalifikovaných pracovníkov bude znamenať, že o niekoľko rokov už naši zákazníci nebudú mať dostatok zamestnancov na to, aby sami udržiavali a vyvíjali svoje IT systémy a prevádzkovali ich vo vlastných dátových centrách. Preto vidím trend, že používanie štandardného softvéru sa bude naďalej zvyšovať. Migrácia aplikácií do cloudu sa bude naďalej zrýchľovať a platformy SaaS budú získavať na význame.
Aké sú najväčšie výzvy pre msg na tejto ceste?
V boji o talenty kladieme dôraz na získanie mladých spolupracovníkov. Digitalizácia vytvára vzrušujúce výzvy, ktorým chceme čeliť premyslenými koncepciami a riešeniami. Chceme sa o naše nadšenie pre IT profesie podeliť s mladými ľuďmi čo najskôr. S týmto cieľom sa zapájame do Girls‘ Day v celom Nemecku, ponúkame skúšobné stáže a chodíme do škôl. Mimoriadne intenzívna je aj naša spolupráca s univerzitami: Prostredníctvom siete univerzitných patrónov msg sme aktívni na mnohých univerzitách, kde prednášame, hosťujeme a organizujeme workshopy, aby sme prepojili výučbu s praxou a priblížili študentom trendové témy, ako je cloud alebo umelá inteligencia.
Okrem odborných aspektov sa študenti zaujímajú aj o to, akú má zamestnávateľ firemnú kultúru.
Presne tak. Naša firemná kultúra je založená na siedmich hodnotách – angažovanosť, tvorivá sloboda, dôveryhodnosť, kolegialita, udržateľnosť, rešpekt a spoľahlivosť. Sú to hlavné zásady každodennej interakcie a podporujú rozmanitosť, otvorenosť a rôznorodosť msg. A to nie sú len slová. Odkedy som začala pracovať v msg, každý deň vidím, že týmito hodnotami skutočne žijú. Náš zámer „zamestnanec stredobodom pozornosti“ je tiež ústrednou súčasťou kultúrneho sebaobrazu msg ako hlavného princípu – a neustále sa ďalej rozvíja, napríklad v rámci kultúrnych dialógov a mnohých projektov a opatrení v mnohých oblastiach koncernu.
Ako by ste vy osobne opísali svoju vlastnú kultúru vedenia?
Som nadšenou zástankyňou konštruktívneho vedenia a kultúry spolupráce, ktoré som vo svojom profesionálnom živote niekoľkokrát úspešne zaviedla vo firmách. Vedenie je o ľuďoch a treba ho robiť naozaj dobre, pretože ľudia sú naším najdôležitejším faktorom úspechu a platí tu príslovie:
„Ak zamestnávate nekompetentných manažérov, strácate schopných zamestnancov.“
Vedenie pre mňa znamená povzbudzovať a vyzývať, byť vzorom, dávať konštruktívnu spätnú väzbu – samozrejme, chváliť, ale aj podporovať potenciál na zlepšenie.
V mojej vedúcej funkcii je pre mňa tiež dôležité zaujímať sa o svojich kolegov, plánovať spolu s nimi ich kariéru a poskytovať im podporu. Základom dobrého vedenia je vždy vzájomná dôvera.