18

Novoročné predsavzatia (nielen) pre programátorov a tipy, ako ich dodržať

Posledný deň v roku sa neodmysliteľne spája so zábavou, oslavami a polnočným odpočítavaním. Práve vtedy dávame zbohom starému roku, otáčame list, a s radosťou a nádejou vítame nový rok. Všetko, čo je nové, predsa musí byť lepšie, krajšie, úspešnejšie. Pozri sa na najčastejšie predsavzatia (nielen) pre programátorov a prečítaj si náš návod na to, ako ich dodržať počas celého roka.

S prelomom rokov prichádza zvláštny pocit nového začiatku, ktorý sa spája so šancou na zmenu. Dávame si predsavzatia v nádeji, že sa nám podarí zabojovať a zlepšiť na sebe to, čo sa nám nepáči. Chceš schudnúť, prestať fajčiť či naučiť sa programovať v jazyku C# aj napriek tomu, že ti nič nehovorí ani pojem HTML? To sú síce odvážne plány, ale tie zvyknú vyprchať tak rýchlo, ako bublinky z prípitku v prípade, že si si ich stanovil práve na Silvestra. Predsavzatia si treba naplánovať vopred a najmä nájsť spôsob, ako ich aj dodržať. Reálne zmeny potom pokojne môžeš nechať na prvé dni nového roku a Silvestrovské oslavy si poriadne užiť.

Zdravšie sa stravovať

Poznáš to, termín odovzdania projektu sa blíži, šéf očakáva prezentáciu, kód hlási skryté chyby a program nie a nie správne fungovať. Stres, hlad, časová tieseň. V takýchto chvíľach často zhltneš nejaký polotovar alebo čokoľvek, čo na teba vyskočí z chladničky. O zdravej a vyváženej strave si naposledy čítal v časopise. Rozhodne by to tak však nemalo byť vždy, pretože telo ti to neskôr všetko spočíta.

Nasmerovanie k zdravšej strave sa dá urobiť i nenásilne a celkom pohodlne. Dnes predsa robí donášku snáď každá reštaurácia a výber je neobmedzený. Len si skrátka ku každému jedlu daj aj poriadnu porciu čerstvej zeleniny a vynechaj sladené nápoje, skrýva sa v nich veľa zbytočných kalórií. Vyskúšaj radšej ovocné smoothie, ktoré je plné vitamínov. Najlepšie chutí čerstvé.

Zdravý životný štýl podporujeme aj v našej spoločnosti. Ako vianočný darček mali kolegyne a kolegovia možnosť vybrať si balíček doplnkov výživy alebo smoothie shaker, ktoré im dodajú správnu motiváciu viac sa starať o svoje telo zvnútra.

V zdravom tele zdravý duch

Sedavé zamestnanie je jedným z najzávažnejších faktorov, ktoré negatívne ovplyvňujú naše zdravie. Ak sa neživíš manuálnou prácou, približne osem hodín denne tráviš v sede. Ísť raz za dva týždne na squash je dobrý začiatok, ale problém to nerieši. Nepomôže ti ani to, ak si v návale entuziazmu kúpiš ročnú permanentku do fitka, ktorú následne nevyužiješ.

Takéto zbrklé predsavzatia sa väčšinou skončia tak rýchlo, ako sa začali. Namiesto radikálnych zmien skús do svojej dennej rutiny pridať jednu „zdravotnú“ prechádzku, pokojne aj okolo domu. Zlepšiť kondičku ti pomôže, ak využiješ viac príležitostí, ako sa presúvať pešo.

Pravidelný pohyb je naozaj dôležitý. Ak sa nehýbeme dostatočne, v našom tele môže dôjsť k poruche metabolizmu tukov, rozvoji kôrnatenia ciev a vzniku srdcovo-cievnych ochorení, nadváhe až obezite, a to môže následne viesť k vzniku cukrovky.

Aj hodinová prechádzka po práci sa postará o splnenie tvojho minimálneho denného pohybového limitu. Pravidelná športová aktivita je skvelým bonusom. V našom kolektíve udržiavame športového ducha aj vďaka firemnému fitku – Fitlandii, kde si pravidelne chodíme zacvičiť. Kolegovia, ktorí majú radšej skupinové cvičenia alebo plaváreň využívajú multisport kartu a športujú kedy a kde sa im zachce.

„Mimopracovný čas tráviť aj naďalej čo najviac aktívne – športom, v prírode s kamošmi či rodinou.“

Katka, business konzultant, Košice
Katka, business konzultant, Košice

 Správny postoj tela a sedenie pri práci za počítačom

Správne sedenie a postoj tela šetria chrbticu a pôsobia ako prevencia.

Zbaviť sa bolesti chrbta a kĺbov

Celodenné sedenie si skôr alebo neskôr vyžiada svoju daň. Prvým príznakom bude pravdepodobne bolesť chrbta. Toto už odborníci dávno vedia, a tak sa vyrábajú čoraz lepšie pracovné stoličky. Majú správne tvarované chrbtové opierky a väčšina častí sa dá nastaviť a prispôsobiť. Ak často pracuješ z domu, môžeš si byť istý, že kvalitná stolička je síce veľká, ale jednoznačne dobrá investícia do samého seba. Na trhu sú tiež špeciálne tvrdé vankúše na stoličku v tvare „U“, ktoré znižujú tlak na kostrč a iste sa vyplatia aj podložky pod myš či ku klávesnici, ktoré predídu vzniku karpálneho tunela.

Preventívne je vhodné pravidelne robiť cviky zamerané na chrbát. Sú nenáročné a stačí sa im venovať iba niekoľko minút denne. Rozhodne si prečítaj náš článok, ako správne sedieť za počítačom. O stuhnuté svalstvo kolegýň a kolegov sa stará spoločnosť msg life Slovakia pravidelnými masážami, ktoré jednoznačne patria k jednému z obľúbených pracovných benefitov.

„Predsavzatia, asi viac cvičiť. Už mám aj nakúpené činky, masážny valec. Len tá motivácia, alebo povzbudenie, chýba.“

Zuzka, software tester, Košice
Zuzka, software tester, Košice

Mať viac voľného času

Nastaviť si správny time management je vcelku umením. Koľko času je vhodné pracovať a koľko venovať voľnočasovým aktivitám? Väčšina z nás má pracovný čas presne obmedzený, a tak potrebuješ iba stihnúť všetko, čo vo svojej náplni práce máš. Tu je niekoľko tipov, ktoré ti pomôžu pracovať efektívnejšie a vyhnúť sa prokrastinácii:

  • Ignoruj sociálne siete – keď pracuješ, vypni si upozornenia. Nesnaž sa ani priebežne pozerať na obrazovku. Veľa vecí, ktoré tam nájdeš, aj tak nepotrebuješ, a to dôležité si pokojne môžeš pozrieť doma po práci.
  • Používaj „to do list – je úplne jedno, či použiješ aplikáciu, alebo diár. Ak máš spísané, čo potrebuješ urobiť, máš blízko k organizácii. Je dobré označovať si úlohy aj mierou dôležitosti a začínať deň vždy tými, ktoré musia byť hotové čo najskôr.
  • Začni najťažšou úlohou – ako prvé urob to, do čoho sa ti chce najmenej. Keď to totiž zvládneš, každá ďalšia úloha už bude ľahšia a pôjde ti od ruky. V opačnom prípade stratíš veľa času prokrastináciou, keď budeš hľadať čokoľvek, len aby si sa nemusel pustiť do nepríjemnej úlohy. A následne budeš meškať aj s tými jednoduchými.

Naučiť sa nový (programovací) jazyk

Koľko rečí vieš, toľkokrát si človekom. Naučiť sa nový jazyk, pokojne aj programovací, je vždy dobré rozhodnutie. Len sa s tým akosi ťažko začína. Programovacie jazyky sa môžeš pokojne naučiť online, podobne ako aj cudzokrajné jazyky. Treba si len vybrať ten správny online kurz. Kde nájdeš kurzy platené aj zadarmo ti poradíme v našom článku.

Vyhraď si denne hodinu alebo aspoň pol hodinu, ak sa naozaj nedá viac. Len niekoľko desiatok minút denne. Uvidíš, že ťa to časovo zaťaží len minimálne a pomerne rýchlo spozoruješ, ako veľa si sa toho už naučil i to, že sa v problematike stále lepšie orientuješ. A to ťa zase motivuje učiť sa ešte viac.

„Vďaka neobmedzeným kurzom sa moja znalosť jazyka výrazne zlepšila.“

Nikoleta, študentka, office manažérka, Bratislava
Nikoleta, študentka, office manažérka, Bratislava

Zlepšiť svoje „mäkké“ zručnosti

Na trhu práce sa už dlhšie oceňujú viac takzvané „soft skills“ pred tými „hard skills“. Má to zmysel. Naučiť sa programovať je len otázkou času. Hoci niekomu to trvá dlhšie, niekomu kratšie, dá sa to. A najmä, je to pomerne „merateľná“ vedomosť. Soft skills sú tie zručnosti, ktoré sa merať v podstate nedajú. Patria k nim, okrem vyššie spomenutého time managementu, napríklad:

  • komunikačné a prezentačné schopnosti,
  • tímová práca,
  • zvládanie stresu,
  • zvládanie konfliktov,
  • flexibilita a proaktivita,
  • pozitívne myslenie a prístup,
  • zodpovednosť,
  • sebamotivácia,

Napriek tomu, že sú tieto schopnosti len ťažko merateľné a v podstate sú otázkou každej osobnosti ako takej, môžeš sa ich skúsiť naučiť. Určite nikdy nebude na škodu absolvovať kurz, ktorý ti pomôže zlepšiť napríklad prezentačné zručnosti. Kurzy sú ľahšie a efektívnejšie, než by sa mohlo zdať a keďže sú väčšinou robené hravou formou, pravdepodobne ťa budú aj baviť.

Udržiavať a zlepšiť vzťahy v kolektíve

O utuženie vzťahov na pracovisku sa snaží každá firma väčšinou pomocou teambuildingov. Tie sú v období pandémie ale prakticky nemožné, a tak by si sa mohol posnažiť aj ty sám. Ľudia, ktorí spolu vychádzajú i v súkromí, podávajú lepšie pracovné výkony. Nemusíš kolegom vypekať koláče, úplne postačí priateľská, otvorená komunikácia. Opýtaj sa cez videohovor alebo cez chat, aký mali víkend alebo ako sa darí ich deťom. Krátka debata, počas ktorej prejavíš ozajstný záujem, ti môže pomôcť nielen v lepších pracovných výsledkoch, ale aj k zlepšeniu celkovej atmosféry v zamestnaní.

Aj keď sa u nás práca z domu formou Full Remote či Home Office stala každodennou realitou, naši kolegovia majú v kancelárii dvere naďalej kedykoľvek otvorené. Pokecať pri kávičke s kolegyňami a kolegami vždy zlepší náladu na pracovisku. Rovnako si môžu naši kolegovia zorganizovať aj tímovku, ktorú im zastreší firma.

Nájsť si lepšiu prácu

V oblasti IT je dnes veľký nedostatok pracovných síl. Podľa pracovného portálu Profesia je najmenšia konkurencia uchádzačov práve v IT. Je to spôsobené tým, že pandémia presunula väčšinu života (aj toho pracovného) do online priestoru. Nie je preto vôbec náročné prácu zmeniť, a to dokonca ani pre ľudí, ktorí nikdy predtým v oblasti informačných technológií nepracovali. Práve teraz je vhodný čas v tejto sfére začať. Kým sa definitívne rozhodneš zmeniť prácu, mal by si si určiť priority.

Dnes sa už pri zmene pracovného miesta málokto rozhoduje len podľa výšky platu. Ak sa ti nepáči len časť tvojej práce, skús so svojím nadriadeným otvoriť debatu na túto tému. Ak si pre neho dôležitý člen tímu, je možné, že ti pracovnú náplň upraví. Ak sa však cítiš demotivovaný, chýba ti pocit uznania, máš stres a zdravotné problémy, je čas na zmenu. Možností je neúrekom, napríklad aj u nás.

Citácia: „V porovnaní s mojimi predošlými pracovnými skúsenosťami ide o motivujúcu a veľmi dynamickú prácu. Mám na nej rád všetko.“ Jozef, IT tester špecialista, (mesto)

Starať sa o svoje zdravie

O svoje zdravie sa treba starať nielen správnou stravou a pravidelným cvičením. Rovnako dôležitá je pravidelná preventívna prehliadka, ktorú v dobe pandémie mnoho z nás odkladalo. Pri práci s počítačom trpia napríklad oči. Ak cítiš, že niečo nie je v poriadku, treba to riešiť čím skôr. Zle vidíš, bolia ťa oči či hlava? Neignoruj signály svojho tela a zver sa do rúk odborníkom. Neriešené problémy majú tendenciu sa časom ešte viac zhoršovať.

Naučiť sa hovoriť „nie“

S týmto má problém väčšina ľudí. Odmietnuť niekoho sa môže javiť negatívne, keďže sa snažíš pomôcť a vyhovieť. No ako sa hovorí, všetkého veľa škodí. Nezodpovedná kolegyňa nie je práve človekom, ktorému by si mal vždy vyjsť v ústrety. Máš svoje časové plány a v prvom rade ide o ne. Ak časovo stíhaš, nie je nič zlé na tom občas niekomu pomôcť. Mal by si však vedieť rozpoznať využívanie.

Tipy, ako novoročné predsavzatia dodržať

  • Začni s malými cieľmi. Každá dlhodobo udržateľná zmena predstavuje beh na dlhú trať. Ak chceš schudnúť, tvojím cieľom nemusí byť hneď vyhrať fitnes súťaž, skús si dať za cieľ častejšie jesť zeleninu.
  • Daj svojim predsavzatiam správny dôvod. Ak o niečom nie si naozaj presvedčený, nebude to pre teba nikdy priorita. Naopak, ak si každé predsavzatie podrobne zdôvodníš, šanca, že ho splníš, sa zvýši.
  • Dokumentuj svoj progres. Skús si predsavzatia napísať do zoznamu v diári na mieste, ktoré nemôžeš prehliadnuť a ciele si priebežne zapisuj. Určite to zvýši tvoju motiváciu pokračovať.
  • Buď trpezlivý. Nikto nie je dokonalý a každý občas robíme chyby alebo skĺzneme z dobre našliapnutej cesty. Ak potrebuješ pauzu od tréningov, pokojne si ju daj, nezabudni ale nezanevrieť na svoje dlhodobé ciele.
  • Odmeň sa. Dodržiavať striktný jedálniček alebo zarezávať vo fitku je náročné. Nezabúdaj sa preto priebežne odmeniť za svoje výkony. Zájdi si na dobrú večeru alebo si urob radosť niečím, čo ťa poteší.
  • Podeľ sa so svojimi predsavzatiami s blízkymi. Ak kamarátom, kolegom alebo rodine povieš o svojich predsavzatiach a cieľoch, ktoré chceš dosiahnuť, môžu ti pomôcť vo chvíli, keď skĺzneš zo správnej cesty. Ak sa ti nakoniec podarí schudnúť alebo začneš pravidelne behať, je to skvelá motivácia aj pre nich urobiť niečo dobré pre seba.
  • Spoločné ciele sa zvládajú ľahšie. Dajte si s kolegom, kamošom či partnerom rovnaké predsavzatie a spoločne sa tak namotivujete.

Máš už dostatok inšpirácie na to, ako si udržať vôľu a dodržať svoje novoročné predsavzatia? Skvelé, prvý krok je úspešne za tebou, pretože začiatky sú vždy najťažšie. Prajeme ti veľa šťastia, odhodlania a silnú vôľu zlepšiť sa v osobnom či pracovnom živote.