Konflikty na pracovisku: Ako ich riešiť?
Konflikty na pracovisku nie sú ničím nezvyčajným. Počas svojho života sa s nimi stretne snáď každý, a to nie iba raz. Dôvodov ich vzniku je veľké množstvo. Niekedy sa môžu objaviť kvôli nesprávnemu pochopeniu druhej strany, inokedy za nimi stoja mesiace až roky potláčania hnevu. S akými typmi konfliktov sa môžeš na pracovisku stretnúť a ako ich správne riešiť?

V článku sa dozvieš:
Konfliktom na pracovisku sa nedá úplne vyhnúť
Každá firma je plná ľudí s podobnými pracovnými cieľmi, no veľmi odlišnými názormi, výchovou, pohľadom na svet a správaním. Okrem toho netreba zabúdať ani na sympatie. Kým niekomu sadneš a okamžite si vytvoríš priateľský vzťah, inému človeku môžeš prekážať. Túto skutočnosť si spočiatku nemusíš ani uvedomiť, objaví sa neskôr, napríklad pri riešení nejakých komplikácií.
Platí to však aj naopak. Ani tebe nemusí sadnúť úplne každý kolega alebo kolegyňa. Veľmi aktívna osoba, ktorá neustále rozpráva, ti po krátkom čase môže začať liezť na nervy. Silný individualista, ktorý nerád spolupracuje, ti zas dokáže skomplikovať celý proces práce.
Konflikty sú bežnou súčasťou pracovného života. Odborníci sa zhodujú na tom, že negatívne emócie netreba zametať pod koberec, pretože sa môžu vrátiť a budú oveľa silnejšie. Ak ti niečo vadí, je dôležité, aby si problém začal riešiť, buď so samotnou osobou, ktorá je zdrojom problému, alebo s nadriadeným.

Zdroje konfliktov na pracovisku
Existuje niekoľko zdrojov konfliktov na pracovisku. Medzi hlavné patria:
- Sympatie a antipatie – každý človek je iný, a preto je úplne normálne, ak ti jedna osoba sadne a druhá nie. Ak ti nie je nejaký kolega sympatický alebo nesúhlasíš s jeho názormi, snaž sa komunikáciu s ním obmedziť na minimum. Rieš s ním len spoločné pracovné úlohy a projekty, nič iné. Takto sa vyhneš zbytočným konfliktom vychádzajúcim z výrazných odlišností.
- Očakávania – aj keď si to neuvedomuješ, každý z nás má nejaké očakávania. Od kolegov môžeš očakávať, že budú mať rovnaký názor ako ty, že spravia niečo aj bez toho, aby si to povedal, alebo že pre nich budú niektoré veci úplne prirodzené, ako pre teba. Hneď ako však zistíš, že skutočnosť je úplne iná, začneš si voči týmto ľuďom vytvárať antipatiu vedúcu ku konfliktom. Preto od ostatných nič neočakávaj. Ak chceš, aby ti s niečím pomohli alebo aby niečo urobili, jednoducho im to povedz.
- Nedorozumenie – aj menší komunikačný šum môže spôsobiť veľký problém. Najčastejšie k nemu dochádza pri emailovej komunikácii, kde si písané oznámenie môžeš vyložiť úplne inak, ako ho autor zamýšľal. Konflikt však môže vzniknúť aj vtedy, keď sa kolega nevyjadrí správne alebo dostatočne. Ak sa ti zdá, že niečomu dobre nerozumieš, radšej sa spýtaj doplňujúce otázky.
Riešenie konfliktov patrí medzi mäkké zručnosti. To znamená, že ide o niečo prirodzené, čo by mal mať človek v sebe. Dobrou správou však je, že dostatkom praxe a neustálym tréningom môžeš túto zručnosť aspoň čiastočne získať.
Základné typy konfliktov na pracovisku
Pracovný tím je poskladaný z veľmi odlišných ľudí, ktorí často nemajú nič spoločné. Práve preto môže vo veľmi krátkom čase vzniknúť viacero konfliktov. Podľa charakteru ich delíme do niekoľkých základných skupín.
Konflikt vedenia
S týmto typom konfliktu sa stretneš vtedy, keď ti nesedí tvoj nadriadený a jeho osobnosť, spôsob vedenia či iný detail. Dôležité je však vedieť, že nie vždy je problémom len nadriadený. V niektorých prípadoch ním môžu byť aj samotní zamestnanci.
Napríklad ide o situácie, kedy vedenie povýši mladšieho kolegu. Starší zamestnanci môžu byť frustrovaní alebo zatrpknutí, čo zvyšuje nedôveru a odpor.
Nehľadiac na to, či si nadriadený alebo zamestnanec, v oboch prípadoch môžu z negatívnych pocitov vzniknúť nepríjemné konflikty. Ak si teda všimneš, že sa k tebe manažér správa nevhodne alebo sú k tebe tvoji podriadení nepríjemní, mal by si začať situáciu čo najskôr riešiť.
Podobné články môžeš dostávať priamo do emailu? Staň sa členom msg IT komunity a zabezpečíme ti pravidelný prísun IT noviniek, zaujímavých podcastov, dôležitých podujatí či aktuálnych pracovných ponúk. Ako člen sa tiež môžeš zúčastniť našich súťaží! S našou komunitou nezmeškáš nič dôležité z oblasti IT!
Konflikt vyplývajúci zo vzájomnej závislosti
V rámci tohto typu konfliktu dochádza k presúvaniu viny na iného človeka, ku ktorému budeš neskôr s veľkou pravdepodobnosťou cítiť antipatie.
V praxi môže ísť napríklad o pomalšieho člena tímu, ktorý spôsobuje pravidelné predlžovanie tvojho pracovného času, prípadne o človeka, ktorý sa svojej práci nevenuje naplno a ty ju musíš následne s ostatnými kolegami robiť namiesto neho.
Konflikty z dôvodu odlišného štýlu práce
Každý zamestnanec má svoj štýl práce. Tebe môže viac vyhovovať práca v kolektíve, zatiaľ čo tvojmu kolegovi zase individuálne pracovanie. Nútenie jednej alebo druhej strany, aby sa prispôsobila, vedie ku konfliktom a zníženej produktivite. Ideálne je preto snažiť sa rozdeliť povinnosti tak, aby každý mohol pracovať štýlom, ktorý mu vyhovuje.
Konflikty v úlohách a nápadoch
Nesúlad a napätie môžu vzniknúť aj vtedy, keď nesúhlasíš s nastaveným štýlom práce, nápadmi ostatných kolegov alebo prístupom šéfa ku konkrétnemu projektu. V takýchto situáciách je dobré ozvať sa a daný problém prekonzultovať. V opačnom prípade budeš v práci veľmi nespokojný a nervózny, čo môže neskôr viesť k tomu, že vybuchneš.
Osobnostné strety
Veľké pracovné konflikty vznikajú aj vtedy, keď sa stretnú veľmi odlišné osobnosti. Človek s inými názormi alebo pohľadom na nejakú situáciu ťa dokáže nahnevať aj jednou menšou poznámkou. Ak je to teda možné, snaž sa kontakt s ním zredukovať na minimum.

Riešenie konfliktov na pracovisku
Keď na pracovisku nastane konflikt, je potrebné ho riešiť. Túto úlohu zvyčajne preberá osoba vo vedúcej pozícii. Ak ju zastávaš, mal by si poznať niekoľko spôsobov, ako problém vyriešiť bez vzniku väčšej drámy.
Konflikt nezametaj pod koberec
Riešenie konfliktov na pracovisku nie je príjemné. Práve preto ich mnohí zametajú pod koberec a tvária sa, že neexistujú. Obchádzanie konfliktov však nie je ani zďaleka ideálnym spôsobom, ako sa ich zbaviť. Ostatní zamestnanci budú čoraz nepríjemnejší, čo môže neskôr viesť k ešte väčším problémom.
Prvým krokom pri riešení konfliktov je uvedomenie si ich a priznanie, že tvoj tím alebo spoločnosť s nimi bojuje.
Aktívne počúvaj
Efektívna komunikácia si zakladá nielen na rozprávaní, ale aj na aktívnom počúvaní. To v praxi znamená, že slovám druhej osoby venuj plnú pozornosť, neprerušuj ju a snaž sa pochopiť jej uhol pohľadu. Takto dokážeš zistiť, kvôli čomu konflikt skutočne vznikol a kde je problém.
Okrem toho, čo osoba hovorí, sleduj aj jej gestikuláciu, mimiku a ďalšie neverbálne signály. Podľa nich môžeš odhadnúť, či to, čo o svojich pocitoch hovorí, je skutočne aj pravda.
Zachovaj pokoj
Emócie dokážu skomplikovať riešenie akéhokoľvek, dokonca aj toho najmenšieho problému. Pri počúvaní a rozprávaní s kolegami alebo zamestnancami sa preto snaž vyhnúť hnevu, sarkazmu alebo pasívnej agresivite. Keď ťa druhá osoba frustruje, vyskúšaj niektoré metódy na upokojenie, ako napríklad hlboké dýchanie alebo počítanie do desať.
Pokojný a neutrálny prístup dokáže druhú osobu upokojiť a znížiť jej hnev či nervozitu. Okrem toho s chladnou hlavou sa ti podarí nájsť racionálne riešenie oveľa jednoduchšie.
Zameraj sa na problém, nie na osobu
V pracovnom tíme máš s veľkou pravdepodobnosťou osobu, s ktorou vychádzaš viac ako s niekým iným. Pri riešení problému však musia ísť osobné preferencie stranou. Zameraj sa na danú situáciu a vyhni sa zvýhodňovaniu danej osoby. To by mohlo viesť k ďalším konfliktom.
Snaž sa nájsť kompromis
Po tom, ako sa oboznámiš s danou situáciou, snaž sa nájsť kompromis, ktorý bude vhodný pre obe strany. Navrhni viacero možností riešenia a zisti, ktoré z nich rezonujú so zamestnancami alebo kolegami najviac.
Hľadanie kompromisu je náročné, preto si na tento úkon vyhraď viac času. Premýšľaj, ako by sa dal konflikt vyriešiť tak, aby zo situácie vyťažili všetci. Využiť môžeš napríklad rôzne firemné benefity, ktoré poskytneš obom stranám.
Následne nezabúdaj, že na daný problém nemusíš byť sám. Pokojne si s ostatnými zainteresovanými sadnite a využite brainstorming.
Mysli do budúcnosti
Ak sa vo svojom tíme alebo spoločnosti nechceš stretávať s konfliktmi na pravidelnej báze, je dôležité vytvoriť si plán, ako im predchádzať. V tomto pláne by sa mali nachádzať jasné očakávania a informácie o tom, kto je zodpovedný za určité pracovné úkony. Plán nezabudni pravidelne kontrolovať a v prípade potreby ho doplniť o ďalšie body.
Stratégie riešenia konfliktov
Pri riešení konfliktov môžeš využiť viacero stratégií, napríklad:
- Stratégia spolupráce – všetky strany predstavia svoje ciele a záujmy, pričom berú ohľad aj na druhých a chcú nájsť uspokojujúce riešenie. Kľúčová je spolupráca a empatia.
- Stratégia kompromisu – každá zo strán je ochotná vzdať sa niečoho v prospech dohody. Aj tu je dôležitá kooperácia, ktorá vedie k najlepším výsledkom.
- Stratégia konfrontácie – jedna zo strán sa snaží dosiahnuť svoje ciele bez ohľadu na potreby ostatných. Táto stratégia sa často vyskytuje, ak je v konflikte niekto s vyšším postavením, ktoré môže využiť vo svoj prospech.
- Stratégia prispôsobenia – jedna zo strán ustúpi, aby uspokojila potreby a požiadavky druhej strany. V niektorých situáciách môže v rámci nej dochádzať k manipulácii.
- Stratégia vynucovania – jedna zo strán sa snaží presadiť svoje ciele oveľa viac ako ostatní a záleží jej len na dosiahnutí svojho cieľa. Táto stratégia je charakteristická nízkym stupňom spolupráce a dlhodobo môže byť neefektívna.
- Stratégia argumentácie – strany predkladajú argumenty, na základe ktorých je možné dospieť k vyriešeniu problému. Spravidla platí, že vyhrávajú dôveryhodné a logické argumenty.
Príklad riešenia konfliktu na pracovisku
Pre lepšiu predstavu si môžeme uviesť príklad riešenia konfliktu na pracovisku. Predstav si, že máš kolegu, ktorý namiesto toho, aby pracoval, neustále niekam odbieha, prechádza sociálne siete a nevenuje sa svojim úlohám naplno. Z tohto dôvodu musíte s ostatnými kolegami zostávať v práci dlhšie a robiť to, čo on nestihol.
Namiesto toho, aby ste spolu s ostatnými kolegami potláčali hnev a frustráciu, snažte sa s danou osobou porozprávať. Povedzte jej, čo vám vadí a navrhnite riešenia. Ak vás nebude počúvať alebo nebude mať záujem o riešenie situácie, nechajte to na nadriadeného.
K nadriadenému však choďte s pokojom. Vyberte si jedného človeka, ktorý za vás, ako za tím, bude hovoriť. Týmto spôsobom sa vyhnete prekrikovaniu, z ktorého by mohol vzniknúť chaos. Následne je už na samotnom nadriadenom, ako bude situáciu riešiť. Ideálne je, ak zachová pokoj, vypočuje si všetkých zainteresovaných a na základe toho navrhne premyslené riešenie.
Riešenie problémov je veľkým plusom
Konflikty na pracovisku sú síce bežnou, ale nepríjemnou súčasťou pracovného života. Keď sa objavia, treba ich vyriešiť, nie zametať pod koberec. Možností, ako na to, je hneď niekoľko. Keď sa ich naučíš správne využívať, budeš vedieť, ako na určité situácie vhodne reagovať. Okrem toho ide o jednu z mäkkých zručností, ktorú zamestnávatelia oceňujú. Ak teda hľadáš nejaké voľné pracovné miesta a možnosti kariérneho rastu, nezabudni si tento detail dopísať do svojho životopisu.