Podcast #5: Práca z domu a jej dopad na wellbeing

03. 02. 2025 16 min. čítania

Možnosť pracovať z home office patrí k základným benefitom každej modernej firmy. Tento spôsob práce nám však prináša nielen veľa výhod, ale aj výziev. Psychologické aspekty práce z domu nám v dnešnom podcaste pomôže pochopiť psychologička Mgr. Dominika Neprašová z online platformy Ksebe.sk.

Práca z domu a jej dopad na wellbeing – podcast Na vlne kódu

Pandémia zmenila spôsob, akým pracujeme. To, čo bolo pred ňou nemožné, sa stalo bežným – mnohí v práci začali fungovať a dodnes fungujú v režime home office. Na jednej strane nám takýto spôsob práce dáva určitú flexibilitu, na druhej strane však môže výrazne ovplyvniť naše zdravie, produktivitu a celkovú spokojnosť.

Preto sa dnes budeme venovať nielen výhodám, ale aj výzvam práce z domu a budeme tiež hľadať spôsoby, ako si udržať fyzické a aj duševné zdravie, či už pracujete v IT svete alebo kdekoľvek inde. Započúvaj sa do epizódy s názvom Práca z domu a jej dopad na wellbeing s našou HR manažérkou Ivanou Hricovou alebo si prečítaj jej prepis.

Vieš, že...

Podcast Na vlne kódu

Na vlne kódu je podcast IT spoločnosti msg life Slovakia, ktorý ti pravidelne prináša témy z oblasti psychológie, HR a novinky zo sveta IT. Vypočuj si aj ďalšie epizódy podcastu Na vlne kódu.

Dominika, ako sa darí ľuďom zvládať prácu z domu? Nie je to o tom, že zlenivieme?

Od čias pandémie je práca z domu veľmi diskutovanou témou nielen v HR svete, ale aj vo všeobecnosti. A či zlenivieme? Ja na to odpoviem jednoducho. Zlenivie ten, kto chce zlenivieť. Ten, kto nechce zlenivieť, dokáže efektívne a produktívne pracovať aj z domu. Určite sú v tom nejaké špecifiká, výhody, nevýhody. Ale ja razím cestu zlatého stredu a vnášam do témy určitý relativizmus. A to sa bude tak trošku rinúť celým naším dnešným podcastom.

Myslíš si, že práca z domu bude stále bežnejšia? Alebo nás čaká návrat do kancelárií? Prípadne bude možnosť pracovať formou hybridu? Ako k tomu pristupujú zamestnávatelia?

Keď som ešte pracovala v HR, stále boli firmy, ktoré ostávali doma na remote alebo začínali vytvárať hybridný pracovný model. Boli tiež firmy, ktoré sa vrátili do klasického office pracovného modelu hneď. Ale existovali aj firmy, ktoré nútili zamestnancov chodiť do kancelárie aj počas pandémie, čo bolo možno až život ohrozujúce.

Spôsob, ako k tomu firma pristúpi, je jej vlastné rozhodnutie. Ale doba ide dopredu a z pohľadu generácie Z, ale aj celkovo, je hudbou budúcnosti určite remote alebo aspoň hybridný pracovný model. Pretože pre ľudí nebolo po čase strávenom doma úplne vyhovujúce, že mali ísť do kancelárie. Myslím si, že odpoveďou je práve ten hybrid – tento trend je naozaj výrazne v popredí.

Keď som sa venovala hiringu, robila som ho aj pre iné lokality v Európe, nie len pre Slovensko. Ak som kandidátom povedala, že nemôžu pracovať z domu, práca nebola pre nich vôbec zaujímavá. Čiže aj z hľadiska recruitmentu viem, že ľudia chcú mať flexibilitu a chcú mať aspoň možnosť vybrať si, kedy budú v kancelárii a kedy budú doma alebo v nejakom coworkingovom priestore.

„Ľudia chcú byť flexibilní. Chcú mať možnosť vybrať si, kedy budú v kancelárii a kedy budú pracovať z domu alebo z coworkingu.”

Práca z domu nám poskytuje nielen možnosti, ale aj neočakávané komplikácie. Ako zistím, čo mi skutočne prospieva a čo ma vyčerpáva? Čo je podľa teba najväčšou výhodou prácou z domu?

Na to, aby sme my zistili, ako sa v tom máme, by sme sa mali pozorovať a zisťovať, čo nám vyhovuje, kedy sa ako cítime. Niektorí ľudia to vedia presne, iní musia viac pátrať, čo a ako vplýva na ich wellbeing.

Výhod práce z domu je podľa mňa viacero. Prvou je časová úspornosť – nemusíme sa presúvať, vďaka čomu je to zároveň aj ekologickejšia alternatíva. Navyše, v dnešnej dobe vplýva na nás tak veľa podnetov, že sme prepodnetovaní. Keď sme doma vo svojom komfortnom prostredí, podnetov je menej. Lebo nie sme v električke alebo v autobuse, nemusíme s nikým viesť nejaký small talk a podobne.

Zároveň je tam istá miera flexibility. Ak máme mítingy, na ktorých musíme byť všetci, ranné vtáčatá môžu vstať už o 6:30, začať pracovať a potom skončiť skôr. Naopak, niekto si radšej dlhšie pospí, lebo nemusí cestovať a začne pracovať neskôr.

Z psychologického hľadiska si zároveň rozvíjame zručnosti, ktoré by sme si možno v tom office prostredí nerozvíjali – vlastný time management, nastavovanie hraníc, samostatnosť. To všetko sú veci, ktoré sa musíme naučiť, aby sme nezleniveli, aby nám neklesla produktivita a efektivita. Je to pre nás výzva.

„Práca z domu má viacero výhod – prináša nielen časovú úspornosť a flexibilitu, ale v domácom prostredí zároveň rozvíjame zručnosti, ktoré by sme v kancelárii možno nerozvíjali. Produktivita práce je v oboch prostrediach porovnateľná.”

Veľa výskumov hovorí o tom, že doma sme produktívni, lebo aj keď si dáme prať alebo si umyjeme riad, stále je to kratší čas, ako keď ideme na obed, na kávičku, na cigaretku, po obede sme trošku malátni, tak znížime tempo… Tie misky váh sú rovnocenné – v office sa chceme socializovať, a to nám berie čas a tiež efektivitu.

Produktivita práce na Home office je porovnateľná s produktivitou v office.
Produktivita práce na Home office je porovnateľná s produktivitou v office.

To boli teda najväčšie výhody práce z domu. Aké sú však jej pasce a úskalia?

Z môjho hľadiska je veľkou témou predovšetkým sociálna izolácia. Nemáme priamy kontakt s kolegami face to face, máme ho iba virtuálny. Potom sú tu technologické výzvy, aby nám fungovali mítingy, aby sme sa počuli, aby sme mali dobrý internet. Pretože technické problémy znižujú efektivu. Ak niekto robí remote, napríklad na Bali, musíme rátať s časovými posunmi.

Potom je to aj taká osobná skúška odhodlania – či sa vieme postaviť od Netflixu a skončíme pri dvoch dieloch a nebudeme pokračovať pri ďalších troch. To sú tie osobné zručnosti, ktoré sa dajú pekne rozvíjať.

Z manažérskeho uhla pohľadu je to určite kontrola práce – ako zamestnanci dodržiavajú KPIs, ako nastaviť ciele a celkovo spoluprácu, keď všetko prebieha virtuálne. A v konečnom dôsledku to môže byť aj stereotyp, keď sme stále doma, v jednej miestnosti. Podľa toho, aké sme osobnosti, na stereotyp reagujeme lepšie alebo horšie.

„Práca z domu prináša aj sociálnu izoláciu, rôzne technologické výzvy či stereotyp.”

Prečo je pocit izolácie pri práci z domu taký silný, aj keď máme technológie, ktoré nás vraj spájajú?

Lebo obrazovka je vždy obrazovka a fyzický kontakt je vždy fyzický kontakt. Aj tie small talky, ktoré možno veľakrát nedávajú introvertom ITčkárom zmysel, sú dôležité. V kuchynke alebo iných spoločných priestoroch vidia ľudí, vedia sa poradiť, majú tam kalčeto, ping-pong, proste čokoľvek. My potrebujeme byť v blízkosti ľudí aj z psychologického, aj z pracovného hľadiska. Vždy je jednoduchšie na niekoho zakričať ako napísať to do chatu a čakať na odpoveď. Fyzický kontakt je dominantný a je pre nás veľmi dôležitý.

IT profesionáli boli medzi prvými, ktorí na home office prešli vo veľkom. Práca v tomto sektore si však často vyžaduje neustálu dostupnosť a zvládanie náročných termínov. Ako to ovplyvňuje ich wellbeing a ako sa s tým IT-čkari vyrovnávajú?

Tam je veľmi častá práve téma zdravých hraníc – aby si vedeli uvedomiť, kedy už vypnúť počítač, kedy nemusia byť dostupní. Témou je aj únava z technológií ako takých. Počítače, monitory, obrazovky a modré svetlo nás unavuje vo všeobecnosti. A keď sa k tomu nabalí ešte mentálna práca, ktorú vývojári majú, je to obrovský balík.

Vždy je to aj o tom, že každý z nás je iný a má iné predispozície. Niekoho množstvo práce nabíja, iného to veľmi unavuje. Závisí od konkrétneho človeka, ako sa s tým vyrovnáva. Niekto potrebuje časté prestávky, niekto si prácu nahustí a potom skôr skončí, aby si mohol oddýchnuť. Veľmi to súvisí s tým, kto aký je a ako čo potrebuje.

Stretávaš sa aj s digitálnou únavou?

Digitálna únava podľa mňa existuje aj v office aj v pri práci z domu. Otázne je, v ktorom prostredí sa dá jednoduchšie zvládať. Ja by som povedala – ale to je čisto môj subjektívny pohľad – že doma ju zvládame jednoduchšie, lebo tam nemáme iné podnety, ktoré na nás vplývajú (kolegovia, vrava, atď.).

Ale digitálna únava je veľká samostatná téma, s ktorou sa musíme naučiť pracovať, napríklad aj na terapii s nejakým koučom. Je veľmi dôležité rozprávať sa o tom aj v HR kontexte.

Aké techniky by si poradila IT-čkárom na to, ako vypnúť alebo nájsť stratenú rovnováhu? Prípadne nejaké nástroje, ktoré dokážu podporiť wellbeing pri práci z domu?

Všetkého veľa škodí. Čím viac rôznych nástrojov budeme mať, tým to bude komplikovanejšie. Východisko vidím v jednoduchých veciach. Keď som prepracovaný a potrebujem si oddýchnuť, vypnem počítač, telefón a venujem sa niečomu inému, práca ma počká do zajtra. Ak je veľmi súrna, viem sa k nej vrátiť.

S digitálnou únavou idú ruka v ruke pohyb a pobyt na čerstvom vzduchu. Do práce treba zapájať aj fyzično. Najmä pri IT špecialistoch, ktorí veľa sedia, sú zhrbení, pozerajú do  displejov, sú extrémne dôležité krátke prestávky. Treba ísť trošku na vzduch, aj keď to má byť len na 10 minút. Ten refresh dokáže ani nie že znížiť únavu, ale lepšie ju zvládať po psychologickej a fyziologickej stránke. Lebo v opačnom prípade sa to prejaví na zdravotných problémoch, migrénach a podobne.

„Extrémne dôležité sú aspoň krátke prestávky v práci. Niekedy stačí ísť len na 10 minút na vzduch.” 

Aké kroky môžeme podniknúť, aby sme sa pri práci z domu psychicky chránili? Môžeš nám odporučiť nejaké triky, prípadne klasické rutiny, ktoré si môžeme nastaviť?

Keď sme pracovali počas pandémie z domu, moja kamarátka mala rutinu vstať, prezliecť sa, ustlať si posteľ, urobiť si kávu a sadnúť si za počítač. Tým sa snažila predísť lenivosti z toho, že je doma, ale musí pracovať. Vytvorila si niečo vlastné.

A toto je podľa mňa najlepšie – keď si každý vytvorí niečo, čo na neho najlepšie funguje. Lebo my sa najlepšie poznáme, vieme, kde máme limity, silné stránky, čo na nás funguje. Tých rutín je veľa. Sú to napríklad to-do listy. Poznám ľudí, ktorí sa na prácu doma normálne oblečú do oblečenia, v ktorom by boli v kancelárii, namaľujú sa, upravia sa. Aj keď sú doma, sú proste v práci. A keď práca skončí, dajú si tepláky a robia si ďalšie veci.

Odporúčame ti...

Prečítaj si tiež: 8 tipov na efektívny time manažment počas home office

Podľa mňa tá najlepšia rutina alebo najlepší trik je postarať sa sám o seba. Nech sa pod tým skrýva čokoľvek. Môže to byť dobré jedlo, prestávka na čaj, prechádzka, ranné cvičenie alebo niečo iné. Treba si nájsť to, čo nám funguje. Všeobecné rady a tipy sú fajn, ale keď si ich ľudia čítajú, môžu byť frustrovaní, lebo sa nevedia do nich vtesnať. Preto aj ja nerada dávam tipy, sú to skôr inšpirácie. Viem povedať, čo pomáha mne a vy sa skúste takto zanalyzovať a prísť na to, čo pomáha vám.

„Pri práci z domu by si mal každý vytvoriť rutinu, ktorá uňho najlepšie funguje. Najdôležitejšie je postarať sa sám o seba.”

Ako môžeme lepšie zvládnuť pocit izolácie, ak pracujeme len z domu?

Ak má na to firma kapacitu, resp. budget alebo iné možnosti, veľmi fajn je chodiť do offline sveta. Stretávať sa napríklad raz do týždňa alebo raz do mesiaca, ísť niekam von, aby sme neboli len za tými displejmi. Je veľmi dobré, ak to firemná kultúra alebo HR oddelenie podporuje.

Zároveň ak IT špecialisti pracujú úplne remote a majú kolegov napríklad len v Indii, môžu sa socializovať aj s ľuďmi z ich vlastného okolia, nielen s kolegami. Máme v okolí aj iných ľudí – rodinu, kamarátov…  Pre niekoho je stále fajn mať ten kontakt len v online priestore, čo nie je zlé, ak je to preňho v poriadku. Každý musí vyriešiť svoju situáciu spôsobom, aký mu vyhovuje.

Vieš, že...

…v msg life Slovakia sa staráme aj o kolegov, ktorí pracujú online? Chodíme na spoločné túry, máme teambuildingové akcie ako motokáry, rafting a podobne. Veríme v silnú firemnú kultúru a podporujeme rast našich zamestnancov. Ponúkame množstvo benefitov vrátane flexibility a starostlivosti o duševné zdravie. Pozri si naše voľné pracovné miesta, pridaj sa k nám a staň sa súčasťou nášho úspešného tímu.

Dominika, máš nejaké príklady alebo osobné skúsenosti s ľuďmi, ktorým sa podarilo nastaviť si zdravé hranice a zvýšiť svoj well-being pri práci z domu?

Myslím, že najviac výpovedná je moja osobná skúsenosť. Podarilo sa mi dostať prácu z domu na takú úroveň, že práca bola hotová, bola som produktívna a efektívna. Život sa mi zmenil o 180 stupňov, pretože som mala čas na seba, upratanú domácnosť, začala som behať, trénovala som na polmaratón… Mne to jednoducho sadlo, nemala som žiadny problém s hranicami.

Možno je to o rozhodnutiach, o vedomom nastavení, kedy vypnúť počítač. Naučila som sa tak fungovať, bolo to pre mňa úplne komfortné a veľmi veľa som z toho obdobia načerpala. Ale všetky tie veci, o ktorých sme sa bavili – sociálna izolácia, lenivosť, rutiny, rituály – to všetko som si musela prácne nastaviť a osvojiť.

Ale mne to veľmi sadlo. Mala som pocit, že doma urobím päťkrát viac práce ako v office. Som pomerne spoločenský človek a keď som bola v office, chcela som sa s každým pobaviť. Ale ani doma som sa necítila sociálne izolovaná. Kolegov som mala stále na telefóne alebo na online chatovacích platformách. A s ľuďmi, s ktorými som chcela byť, som bola po práci. Dokázala som si nastaviť hranicu a po práci som sa s nimi išla prejsť, behať, korčuľovať… Podarilo sa mi zaradiť do života pohyb, pretože sa mi skrátilo cestovanie a namiesto neho som už mala odbehnuté dve kolieska okolo jazera.

Online práca z domu aj samotnej Dominike otočila život o 180 stupňov.
Online práca z domu aj samotnej Dominike otočila život o 180 stupňov.

Vieš sa s nami podeliť o nejaký konkrétny príklad z praxe, ako sa niekomu podarilo prácu z domu podarilo transformovať na niečo, čo ho skutočne psychicky posilnilo?

Nie je to úplne z praxe, ale napadá mi príklady mojej maminy. Veľká téma týkajúca sa práce z domu je čas – čo s ním urobíme, ako ho využijeme. Ona si uvedomila, že ten čas môže venovať toľkým veciam, že nie je len otrokom práce. Že si vie odpracovať a potom robiť aktivity, ktoré má rada a začala chodiť na rôzne krúžky a robiť rôzne aktivity.

Ono je to všetko o tom, ako my sa rozhodneme a nastavíme, že s časom budeme narábať. Myslím si, že každú situáciu dokážeme využiť v náš prospech. Ako dobre sa nám to podarí, taký úspech z toho dostaneme.

A ak by si mala dať našim poslucháčom na záver nejakú radu, aká by to bola?

Ak by boli mojimi klientmi v terapeutovni, povedala by som im, že práca je len práca. Zamyslite sa aj nad tým, aké iné veci vám vedia urobiť život lepším a šťastným.

Ak by som bola opätovne na HR pozícii, pýtala by som sa zamestnancov, ako to oni potrebujú. Alebo čo by potrebovali prebrať, nastaviť si. A verila by som im, že vedia, čo je pre nich lepšie – či byť doma, v hybridnom režime, remote či byť v office. Snažila by som sa s nimi túto tému aktívne otvárať, pretože podľa mňa je veľmi prínosné sám seba analyzovať. Dá nám to veľa odpovedí na to, čo nám vyhovuje. Kľúčom k úspechu je byť k sebe láskavý, nájsť si cestu k sebe a zistiť, kde sa cítim a kde sa necítim dobre. Ale práca je proste stále práca. My ju musíme urobiť, nech sa nachádzame kdekoľvek, ale stále je to práca.

„Práca je len práca. Zamyslite sa nad tým, čo iné dokáže urobiť váš život lepším a šťastnejším.”

Ešte posledná otázka – aké trendy vidíš v oblasti práce z domu u zamestnávateľov? Budú nám zamestnávatelia v tejto sfére pomáhať? 

Myslím si, že to bude to o nastavení manažmentu a firemnej kultúre. Ostanú firmy, ktoré budú mať iba office model, firmy, ktoré budú hybridné a tiež firmy, ktoré budú možno iba remote alebo prevažne remote.

Závisí to od recruiterských potrieb. Sú pozície, ktoré v regiónoch nevieme nahirovať a je na mieste sa zamyslieť, či ich nevieme hirovať v iných európskych mestách a dať tú prácu remote. Je to širokospektrálna téma,  ktorá ovplyvňuje viaceré odvetvia. Ale všetko je o nastavení firmy – či zamestnancom dôveruje, či im ide príkladom.

Ďakujem, Dominika, za dnešný rozhovor. Verím, že ste sa, milí poslucháči, dozvedeli zase niečo nové a praktické, čo vám pomôže zvládnuť prácu z domu tak, aby prispievala vášmu duševnému zdraviu. V štúdiu bola s nami Dominika Neprašová a lúči sa s vami Ivana Hricová zo spoločnosti msg life Slovakia.

Ivana Hricová

V msg life Slovakia pôsobím ako HR manažérka, ktorá sa s vášňou venuje nielen ľuďom, ale aj strategickým témam. Aktívne reprezentujem firmu na veľtrhoch a podujatiach, kde prepájam svet IT s ľudskosťou. Neustále hľadám nové, kreatívne myšlienky a nečakané nápady, ako posúvať našu firemnú kultúru vpred. Popritom som dušou firemných podcastov – ako scenáristka, moderátorka a kreatívna hlava v jednom prinášam do éteru rozhovory, ktoré spájajú praktickosť s ľahkosťou a nadhľadom.

Prílohu väčšiu ako 4MB pošlite na
jobs.sk@msg-life.com

Pridaj sa k nám!

    *

    *

    Prevádzkovateľom spracúvajúcim Vaše osobné údaje je spoločnosť msg life Slovakia s. r. o., Hraničná 18, 821 05 Bratislava, IČO: . Osobné údaje v rozsahu životopisu, žiadosti o prijatie do zamestnania, motivačného listu, resp. ďalších podkladov s Vašimi osobnými údajmi doplnených o prípadné poznámky z výberového konania sa budú spracúvať na účely výberového konania a vytvárania databázy uchádzačov pre budúce výberové konania vo vyššie uvedenom rozsahu po dobu 3 rokov. Váš súhlas so spracovaním osobných údajov je možné kedykoľvek odvolať na e-mailovej adrese: jobs.sk.life@msg.group alebo písomným oznámením na adrese prevádzkovateľa. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na spracovanie osobných údajov založené na súhlase pred jeho odvolaním. Osobné údaje môže spracúvať aj prevádzkovateľom poverený sprostredkovateľ (poskytovateľ systému), spoločnosť recruitis.io s. r. o., Chmelova 357/2, 500 03 Hradec Králové, Česká republika, IČ: . Viac informácií o spracúvaní osobných údajov nájdete tu>.