Vianočné sviatky sú náročné na psychiku. Ako sa pred nimi nezblázniť?
Sviatky pokoja a mieru? Skôr nestihnutých termínov, reportov a odložených odovzdávaní projektov. Neklesaj na duchu, máme pre teba pár tipov, ako si užiť čas vianočný bez zbytočných stresov.Ako k trom stresujúcim týždňom v decembri pristupovať čo najpragmatickejšie a stihnúť všetko, čo sa dá?

V článku sa dozvieš:
Stanov si s klientmi hranice a termíny
Toto odporúčanie môže byť v niektorých prípadoch určené skôr pre vedúcich tímov alebo oddelení. Nie každý programátor komunikuje priamo s klientom, alebo má možnosť navrhnúť procesnú zmenu. Dohodnúť sa ale na stretnutí s vedúcim je možné vždy, aspoň v msg life Slovakia.
Každý projekt by mal mať svoju ochrannú časovú zónu alebo takzvaný „vankúš“, vďaka ktorému neskĺzne do červenej oblasti v kalendári. Samozrejme, deje sa to často, no sviatky sú v tomto špecifické. Dva až tri týždne voľna dokážu projekt značne spomaliť. Ideálne je neplánovať si kľúčové fázy na prelom roka, ak s tým nesúvisí stratégia produktu alebo služby. Podobné riešenie ocenia aj klienti, ktorí chcú tiež cez sviatky oddychovať.

Time management techniky
December je skvelý čas na osvojenie si základných princípov time managementu. Ak je to pre teba náročné obdobie, pracuješ napríklad ako Java programátor senior, IT tester konzultant, alebo Business IT konzultant na rôznych projektoch, je najvyšší čas začať:
- Maily vybavuj rýchlo, ideálne ráno.
- Ak ti na stole pristávajú samé úlohy označené ako „high-priority, lead, traffic,“ alebo majú projektoví manažéri v prioritách sami neporiadok, upozorni ich na to.
- Neprokrastinuj na sociálnej sieti, skús si oddýchnuť pri monotónnych, rýchlych úlohách s nižšou prioritou. Dôležitejšiu prácu posunieš, ale nebudeš mať zlý pocit z prokrastinácie a z kancelárie odídeš skôr.
- Nie vždy je nutné sedieť pri projekte do večera. Ak nad niečím zamýšľaš do noci, efektivita klesá s každou ďalšou hodinou. Odlož problém ráno, prekvapí ťa, ako rýchlo ho vyriešiš keď sa dobre vyspíš.
Určuj si vlastné termíny
Projektové termíny máš určené projektovým manažérom. Dobrou pomôckou je určiť si vlastné interné termíny, ktoré zohľadňujú všetky projekty a pracovné aj nepracovné aktivity. Pomôže ti to dať úlohy do kontextu a vyhodnotiť, koľko času ti zostáva na ich dokončenie. Využiť môžeš klasický diár, alebo si vytvoriť jednoduchý board cez aplikáciu Trello. Po celý rok by to robil asi len puntičkár – alebo veľmi zaneprázdnený človek – no pred sviatkami sa to hodí aj bežným smrteľníkom.
Niektoré veci nestihneš. Neboj sa to povedať
Sú úlohy, ktoré ti na stole pristáli neskoro, alebo sa rozvetvili a vyžadujú si viac času, testovania, postupov. Ak to náhodou nie je z projektového statusu jasné, komunikuj to transparentne. Vlastný time management aj určovanie si interných termínov ti pomohli lepšie odhadovať, na čo máš čas a čo stihneš. Vedieť dopredu, že sa niečo stihnúť nedá, je v skutočnosti výhoda. Úlohy sa dajú preplánovať, delegovať iným kolegom, alokovať viac časových zdrojov v ďalšom období. Manažér o tom ale musí vedieť.

Vypni PC
Cieľ všetkých predchádzajúcich bodov je tento: keď pred sviatkami opustíš kanceláriu alebo vypneš vo svojej pracovni počítač, budeš vedieť, že si spravil všetko, čo bolo v tvojich silách. Odovzdal si, čo bolo treba. To, čo sa nestihlo, je odkomunikované. Teraz je čas na oddych a načerpanie síl.