14

Recruiting vs. headhunting: Aký je medzi nimi rozdiel a ktorá metóda prináša viac benefitov?

Hľadáš si nové zamestnanie v IT alebo by si sa v prípade lepšej ponuky nebránil zmene práce? V článku si povieme hlavné výhody a nevýhody populárnej náborovej techniky recruiting a predstavíme ti aj o niečo menej tradičnú metódu headhunting. Zistíš tak zároveň, aký je rozdiel medzi headhunterom vs recruiterom.

Na to, aby mohol zamestnávateľ obsadiť voľné pracovné miesta je potrebné, aby našiel a následne vybral vhodného uchádzača pre danú pracovnú pozíciu. S tým mu môže pomôcť hneď niekoľko procesov, no my si dnes spomenieme techniky recruiting a headhunting.

Čo je to recruiter, recruiting a recruitment?

Recruiting, v našom prípade IT recruitment, predstavuje proces hľadania, výberu a náboru nových zamestnancov. Zameriava sa predovšetkým na oslovovanie aktívnych záujemcov pre nižšie a stredné pozície, ako napríklad Java programátor senior. Recruiter, alebo aj IT recruiter je vysokokvalifikovaný pracovník ktorý realizuje recruiting. HR recruiter má za úlohu nájsť vhodných kandidátov na otvorené pracovné pozície v danej spoločnosti.
Aj samotný LinkedIn recruiter sa prezentuje pred kandidátmi a spoločnosťami svojím profesionálnym životopisom v podobe Recruiter CV.
„Recruiter LinkedIn profile“ je online profil recruitera na platforme LinkedIn, zahrňuje profesijné skúsenosti, vzdelanie, zručnosti a úspechy v oblasti náboru personálu. Recruiter profile na LinkedIn slúži na prezentáciu kvalifikácií a schopností recruitera v rámci procesu hľadania potenciálnych kandidátov a budovania silných pracovných tímov.
LinkedIn recruiteri sú tak čoraz bežnejší a ak si hľadáš prácu, nemal by si na tejto sieti chýbať. Anglický pojem recruitment má podobný význam ako recruiting, v preklade znamená nábor zmestnancov. Na trhu sa objavuje aj čoraz viac IT recruiter juniorov, ktorí sú zbehlí vo vyhľadávaní a prácou s online zdrojmi.

Kto sú HR recruiters?

HR recruiters sú odborníci alebo spoločnosti, ktoré sa špecializujú na hľadanie vhodných kandidátov pre pracovné pozície v oblasti ľudských zdrojov (HR). Ich úlohou je nájsť a osloviť potenciálnych zamestnancov, zhodnotiť ich kvalifikácie a zručnosti a zabezpečiť, aby boli správne zaradení do pracovných pozícií. HR recruiters môžu pracovať na rôznych úrovniach a v rôznych formách zamestnania, vrátane dočasného zamestnania, detašovania, výberu a priameho zamestnania. Ich cieľom je nájsť najlepšiu zhodu medzi kandidátmi a pracovnými miestami, pričom zohľadňujú potreby a požiadavky zamestnávateľov aj kandidátov.

Ako prebieha recruiting?

Na základe zoznamu otvorených pozícií v spoločnosti a stretnutia s HR pracovníkom zistí recruiter všetky potrebné informácie o tom, aké kvalifikácie, zručnosti a predpoklady sú potrebné pre vykonávanie konkrétnej pracovnej pozície. Následne ich spíše do popisu práce, ktorý zverejní spolu s pracovnou ponukou, potrebnými informáciami a požiadavkami pre uchádzačov na webové stránky spoločnosti, relevantné pracovné portály či profesijnú sociálnu sieť LinkedIn. Popis pracovnej pozície zvyčajne obsahuje údaje ako:

  • názov pracovnej pozície,
  • úlohy a zodpovednosti pre dané pracovné miesto,
  • požadované vzdelanie, zručnosti, znalosti a skúsenosti,
  • ponúkané firemné benefity,
  • informácie o spôsobe poslania žiadosti o zamestnanie.

Uchádzači môžu na zverejnenú ponuku v stanovenom termíne reagovať a postupovať podľa uvedených pokynov. Z kandidátov si následne recruiter vyberie niekoľko uchádzačov o zamestnanie, ktorí spĺňajú požadované podmienky, prípadne osloví profesionálov, ktorí by mohli mať záujem o dané pracovné miesto, a pozve ich na osobný alebo online pohovor. Počet rovnako ako forma pohovorov sa líšia v závislosti od konkrétnej firmy, pracovnej pozície i samotného výberu a kvality kandidátov. Základom je však nepodceňovať dôležitosť dobrého dojmu a vopred si naštudovať, ako sa pripraviť na pohovor.

Vedel si, že...

… okrem publikovania online pracovných ponúk sa recruiteri v snahe osloviť väčšie množstvo potenciálnych uchádzačov často zúčastňujú aj veľtrhov práce, špecifických konferencií či networkingových podujatí, aby nabrali profesionálne kontakty a nadviazali pracovné vzťahy v odbore.

Výhody a nevýhody recruitingu

Medzi hlavné benefity hľadania potenciálnych zamestnancov prostredníctvom metódy recruiting patria:

  • umožňuje nájsť kvalifikovaných kandidátov pre konkrétnu pracovnú pozíciu s požadovanými zručnosťami a skúsenosťami v danej oblasti, ktorí spoločnosť posunú vpred na ceste k inováciám,
  • tým, že recruiter na seba prevezme všetku zodpovednosť súvisiacu s náborom, urýchľuje proces prijímania nových zamestnancov a šetrí zdroje spoločnosti.

Na druhej strane však recruiting môže viesť k stagnácii práce u existujúcich zamestnancov, ktorí v dôsledku prijatia nových kolegov pracujú menej efektívne a navyše sú nútení prispôsobiť sa novým technológiám. K novým zamestnancom tak môžu starší kolegovia zaujať negatívny postoj, čo následne vplýva aj na celkovú atmosféru na pracovisku. Recruiting taktiež zvyšuje náklady vynaložené na dodatočné školenie nových zamestnancov, ktorí nemusia mať všetky požadované skills.

Podávanie rúk pod logom msg life Slovakia
Zatiaľ čo recruiting sa orientuje na aktívnych kandidátov headhunting sa zameriava na tých pasívnych

Čo je to headhunter, headhunting a jeho výhody

Headhunting, inak nazývaný tiež tzv. lovenie mozgov či Executive Search, sa zameriava na cielené a priame oslovovanie pasívnych kandidátov, ktorých profesionálni headhunteri v personálnych spoločnostiach vyhodnotili ako potenciálne vhodných uchádzačov pre vybranú pracovnú pozíciu.

Kto sú HR headhunters?

Headhunter je ten, kto realizuje headhunting. Pojem Headhunter má doslovný preklad z angličtiny „lovec lebiek“. V oblasti HR a náboru sa dá preložiť ako ten, kto lanári, teda „lanár“.
Headhunters sú profesionáli v oblasti náboru personálu, alebo spoločnosti, ktoré sú najímané zamestnávateľmi na vyhľadávanie talentov pre otvorené pracovné pozície. Ich práca spočíva v identifikácii a získavaní kvalifikovaných jednotlivcov, ktorí by mohli byť ideálnymi kandidátmi pre konkrétnu pracovnú pozíciu.

Na rozdiel od recruitingu sa hr headhunting orientuje na hľadanie kandidátov pre výkonné a vedúce pozície ako generálny riaditeľ, kde sa vyžadujú už vyššia kvalifikácia i profesionálne skúsenosti z danej oblasti. Veľkou súčasťou headhuntingu je aj diskrétnosť a otvorenosť, a to predovšetkým pri prechode kandidáta na vyššej pozícii vo veľkých korporáciách do nového zamestnania.

Ako prebieha headhunting?

Headhunter začína hľadať kandidátov na obsadzovanú výkonnú pozíciu až na základe podnetu od klienta. Pre nájdenie čo možno najlepšieho uchádzača je nevyhnutné, aby headhunter pochopil obsah úlohy a popis práce na danej pracovnej pozícii. V spolupráci s HR oddelením a náborovým tímom spoločnosti tak vymedzia konkrétne skills, ktorými by mal disponovať ich potenciálny zamestnanec. Obzvlášť náročné je odvetvie IT headhunting, kde je potrebné mať aj znalosti z tejto oblasti.

Ako sme už vyššie spomenuli, pri headhuntingu ide o oslovovanie pasívnych kandidátov, teda ľudí, ktorí si momentálne nehľadajú nové zamestnanie, prípadne pracujú na rovnakej či podobnej pozícii v konkurenčnej spoločnosti. Úlohou headhuntera je nájsť týchto kandidátov, osloviť ich s danou ponukou a ideálne presvedčiť, aby prešli do firmy objednávateľa. Headhunter LinkedIn preto prehľadáva denne a odradiť sa nedá ani používateľmi, ktorí aktuálne prácu nehľadajú. Vybraných uchádzačov následne pozvú na sériu pohovorov, ktoré preveria ich kvalifikáciu a vhodnosť pre obsadzovanú pozíciu. Do zoznamu potenciálnych uchádzačov sa však môžu kandidáti dostať aj vďaka osobným odporúčaniam od známych.

Headhunter sa špecializuje na konkrétnu oblasť, prípadne oblasti a v rámci procesu hľadania vhodných uchádzačov si v danej oblasti buduje sieť kontaktov – network. Na účely headhuntingu sa dá využiť sčasti aj LinkedIn. V prípade, že headhunterov klient plánuje obsadiť pracovnú pozíciu, ktorá by mohla byť pre nejaký jeho kontakt zaujímavá, ho informuje o danej ponuke a oboznámi ho so súvisiacimi benefitmi i s rizikami prechodu. Pre kandidátov tak v určitom zmysle funguje ako poradca.

Výhody a nevýhody headhuntingu

Veľkou výhodou headhuntingu je možnosť osloviť kandidátov, ktorí by sa zvyčajne o pracovnej pozícii nedozvedeli a nabrať tak kvalifikovanejších ľudí z odboru. Zároveň umožňuje diskrétne hľadanie nových zamestnancov v prípade, že klient nechce o pracovnej ponuke informovať širokú verejnosť. Headhunteri takisto zvyšujú efektivitu a znižujú cenu náborového procesu tým, že preberajú zodpovednosť za hľadanie, oslovovanie a vyhodnocovanie potenciálne vhodných kandidátov.

Napriek tomu, že ide o efektívnu metódu obsadzovania výkonných pozícií je však headhunting mimoriadne časovo náročný. Nájsť vhodného potenciálneho kandidáta, ktorý sa aktívne neuchádza o pracovnú ponuku je zložité a vyžaduje si množstvo času rovnako ako energie. Okrem toho by mali spoločnosti venovať pozornosť aj tomu, či sa headhunter orientuje na oblasť ich pôsobenia, aby mal potrebné znalosti pre pochopenie úlohy práce, a konkrétne si vymedziť aktivity, na ktorých sa bude podieľať, aby neprišlo k tomu, že bude klient z náborového procesu úplne vypustený.

Ako môžeš vidieť, recruiting aj headhunting so sebou prinášajú množstvo výhod i nevýhod. Či už ťa zaujíma práca v IT bez praxe, alebo momentálne neuvažuješ nad zmenou práce, tvoj dream job na teba môže čakať práve u nás v msg life Slovakia. Našim zamestnancom ponúkame bohaté zamestnanecké benefity vrátane onboardingu na Slovensku aj v zahraničí. Pridaj sa k nám ešte dnes a podieľaj sa s nami na tvorbe budúcnosti v oblasti digitálneho poisťovníctva.

Prílohu väčšiu ako 4MB pošlite na
jobs.sk@msg-life.com

Pridaj sa k nám!

    *

    *

    Prevádzkovateľom spracúvajúcim Vaše osobné údaje je spoločnosť msg life Slovakia s. r. o., Hraničná 18, 821 05 Bratislava, IČO: 35800780. Osobné údaje v rozsahu životopisu, žiadosti o prijatie do zamestnania, motivačného listu, resp. ďalších podkladov s Vašimi osobnými údajmi doplnených o prípadné poznámky z výberového konania sa budú spracúvať na účely výberového konania a vytvárania databázy uchádzačov pre budúce výberové konania vo vyššie uvedenom rozsahu po dobu 3 rokov. Váš súhlas so spracovaním osobných údajov je možné kedykoľvek odvolať na e-mailovej adrese: jobs@msg-life.com alebo písomným oznámením na adrese prevádzkovateľa. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na spracovanie osobných údajov založené na súhlase pred jeho odvolaním. Osobné údaje môže spracúvať aj prevádzkovateľom poverený sprostredkovateľ (poskytovateľ systému), spoločnosť recruitis.io s. r. o., Chmelova 357/2, 500 03 Hradec Králové, Česká republika, IČ: 27508391. Viac informácií o spracúvaní osobných údajov nájdete tu>.

    Voľné pracovné ponuky

    Vyber si z pracovných ponúk a získaj bonus

    Pracovné ponuky
    hr manažér mladá žena profilová foto