15

Networking na LinkedIn: Nadväzovanie profesionálnych kontaktov

Professional networking na LinkedIn (networking on LinkedIn) je miesto a spôsob ako sa spojiť s profesionálmi v tvojom odbore, kde sa dozvieš o pracovných príležitostiach a rozšíriš si znalosti z tvojho odvetvia. LinkedIn Slovensko zatiaľ len objavuje, využi preto túto príležitosť!

Ako funguje LinkedIn profil pre študentov?

Network on LinkedIn môžeš využiť efektívne tak, že si vytvoríš užitočné spojenia s aktuálnymi alebo bývalými spolužiakmi, môžeš kontaktovať kolegov profesionálov či prechádzať zoznamy pracovných pozícií podľa miesta a pracovnej oblasti pre budúcu spoluprácu s firmami. Je to príležitosť ako si nájsť prácu cez LinkedIn a naštartovať svoju profesionálnu kariéru napríklad už počas štúdia na vysokej škole. Základom je správne vyplnený profil s fotografiou a nezabudni ani  na motto na LinkedIn.

Vytvor network na LinkedIn

Ak si vo vodách LinkedIn-u nový, okrem pár známych pravdepodobne nemáš mnoho kontaktov. A to je problém. Networking LinkedIn je podstatou tejto sociálnej siete. Na dobrý rozbeh ti preto poslúžia aj „štartovacie“ kontakty. Sociálna sieť na LinkedIn je navrhnutá aj pre podnikateľskú komunitu na vytváranie LinkedIn business networking. Cieľom tejto network LinkedIn komunity je umožniť registrovaným členom vytvárať a využívať sieť kontaktov, ktorí sa navzájom poznajú a profesionálne si dôverujú.

Vytvor LinkedIn business networking

LinkedIn profil firmy, alebo aj stránka spoločnosti (LinkedIn company profile) na tejto sieti, slúži na online prezentáciu značky a podnikateľských aktivít firmy.

  • Celkovo LinkedIn business networking je nástrojom a platformou pre firmy, ktoré chcú nadviazať kontakt s inými profesionálmi. Je to príležitosť pre firmy spojiť sa s podobne zmýšľajúcimi jednotlivcami a potenciálnymi klientmi, rozšíriť svoj dosah a etablovať sa ako lídri vo svojom odvetví.
  • Ide o možnosť spájať sa s inými profesionálmi a skupinami. Ako majiteľ firmy sa môžeš spojiť s inými profesionálmi v tvojom odvetví, potenciálnymi klientmi a dokonca aj konkurentmi, aby si vybudoval vzťahy a rozšíril tvoju sieť – LinkedIn professional networking.
  • Ako firma môžeš používať networking LinkedIn na zdieľanie obsahu, ako sú blogové príspevky, novinky z odvetvia IT a aktualizácie o tvojej spoločnosti. To ti môže pomôcť etablovať sa ako myšlienkový líder v tvojom odvetví a prilákať potenciálnych klientov alebo partnerov.

Využitie reklamy a LinkedIn marketingu možno použiť na zacielenie na konkrétne publikum na základe pracovnej pozície, odvetvia a lokality. Ako firme ti to môže pomôcť osloviť tých správnych ľudí a propagovať tvoju značku, produkty alebo služby ako ponuky práce a podobne.

LinkedIn a marketing

  • Ak si firma alebo jednotlivec využívaj LinkedIn profile marketing a propaguj svoj profil.
  • Hľadaj špecificky cielených zákazníkov a spojenia.
  • Rozširuj svoj e-mailový marketingový zoznam.
  • Používaj sponzorované aktualizácie.
  • Uverejňuj vysokokvalitný obsah.
  • Premýšľaj ako sa stať virálnym.
  • Daj svojim zamestnancom tvár.
  • Pripoj sa k skupinám a zostaň aktívny.
  • Používaj sponzorované aktualizácie.
  • Vytvor si vlastnú LinkedIn skupinu.
  • Daj si záležať na stránke tvojej spoločnosti.
  • Vyplň súhrnnú časť vo vlastnom profile firmy.
  • Začni tvoriť LinkedIn networking a buduj vzťahy.

Vytváraj a zdieľaj hodnotný obsah súvisiaci s tvojou odbornosťou alebo odvetvím na platforme LinkedIn. Vytváranie LinkedIn networking je o budovaní spojení a dlhodobých vzťahov, čo ti pomôže etablovať sa ako myšlienkový vodca a prilákať podobne zmýšľajúce LinkedIn kontakty.
Identifikuj svoje cieľové publikum: urči ľudí, s ktorými sa chceš spojiť na LinkedIn na základe tvojich profesionálnych cieľov. Identifikuj profesionálov v tvojom odvetví. Napríklad ak sa pohybuješ v IT svete a hľadáš pracovné príležitosti ako Java programátor, pripoj sa k skupinám relevantným pre tvoje odvetvie alebo záujmy. K spoločnostiam, ktoré ťa zaujímajú, alebo k ľudom, ktorí zastávajú pracovné pozície, o ktoré máš záujem.

Aké úrovne LinkedIn networking poznáme?

Sociálna sieť LinkedIn rozlišuje tri úrovne prepojenia medzi používateľmi. Vedľa mena konkrétneho používateľa sa ti vždy zobrazí údaj o stupni pripojenia. Pri žiadosti o spojenie majú pre teba väčšiu hodnotu tie LinkedIn kontakty, ktoré majú aktívny profil a väčšie množstvo spojení prvého stupňa.

  • Úroveň 1: Kontakty, ktoré sú s tvojim účtom priamo prepojené a potvrdili tak tvoju žiadosť o pripojenie vo svojej histórii. Preto ste s nimi v priamom kontakte.
  • Úroveň 2: Kontakty, ktoré sú priamo prepojené s tvojimi kontaktmi prvej úrovne.
  • Úroveň 3: Kontakty, ktoré sú prepojené s tvojimi priateľmi druhej úrovne.

Ako osloviť ľudí a vytvoriť s nimi ?

LinkedIn networking ti umožňuje osloviť vybraných používateľov prostredníctvom správy, pozvánky alebo dokonca platenej správy InMail. Prijatím pozvánky na LinkedIn používateľ na druhej strane dáva najavo, že má záujem s tebou komunikovať. Jednou z najčastejších chýb pri nadväzovaní nových spojení a oslovovaní nových kontaktov je posielanie všeobecných pozvánok na pripojenie. Vždy, keď niekoho požiadaš o spojenie, využi príležitosť a napíš mu osobnú správu ako súčasť žiadosti. To ti dáva možnosť vysvetliť, kto si a prečo chceš byť v spojení. Profesionálny prístup je dobré ukázať od samého začiatku.

Okrem trpezlivosti pri nadväzovaní relevantných kontaktov potrebuješ neustále vytvárať kvalitný obsah, ktorý bude tvoju sieť kontaktov baviť a v ideálnom prípade ich podnieti k pozitívnej interakcii. Viditeľnejším pred ostatnými ťa tiež urobí, ak sa do interakcií budeš zapájať aj ty, a preto sa neboj lajkovať, ale najmä komentovať obsah ostatných používateľov. Pokús sa o vyvolanie diskusie pri témach, ktoré sú súčasťou tvojho pracovného života a neboj sa komunikovať. Každý krok si však radšej dvakrát premysli a drž sa svojich profesionálnych cieľov. Dobré a prínosné komentáre pomáhajú zvýšiť dosah profilu na LinkedIn

Na nadväzovanie spojení využi skupiny

Skupiny na LinkedIn sú užitočná funkcia a skvelý spôsob, ako vybudovať sieť, ktorá je relevantná pre teba, ale aj pre ostatných. Keď sa pripojíš ku skupine, zobrazí sa ti zoznam členov a uvidíš, kto sa najviac zapája do konverzácie. Odtiaľ môžeš poslať žiadosť o pripojenie používateľom, ktorí ti vyhovujú. Samozrejme, na mysli máme skupiny, ktoré sa zaoberajú problematikou tvojho odboru, alebo sú mu veľmi blízke. Popremýšľaj aj nad účtom LinkedIn Premium, ktorý ti ponúkne o mnoho viac možností.

Akú metódu zvoliť pri nadväzovaní kontaktov na sieti LinkedIn?

Ak si si už synchronizoval všetky vhodné kontakty a našiel zopár ďalších, ktoré ťa zaujali, LinkedIn umožňuje použiť funkciu „Ľudia, ktorých možno poznáte“. Táto funkcia ti pomôže dostať sa k ďalším kontaktom, ktoré by mohli byť pre teba relevantné. Nesprávnym prístupom je „pustiť sa do toho po hlave“ a spojiť sa s každým, na koho na sieti LinkedIn narazíš. Preto vždy konaj v súlade so svojím vopred stanoveným zámerom a spájaj sa s kontaktmi, ktorými sú:

  • potenciálni zamestnávatelia,
  • odborníci v tvojej brandži, mentori a inšpiratívni ľudia,
  • potenciálni zamestnanci alebo noví členovia tvojho tímu,
  • obchodní partneri pre tvoju firmu.

Ak sa rozhodneš spájať s ľuďmi mimo tvojej pracovnej oblasti, je pravdepodobné, že tieto kontakty ti neprinesú žiaden úžitok a vaše spojenie ani dlho nevydrží.

Chyby pri vytváraní LinkedIn networkingu, ktorým sa snaž vyhnúť

Podobne ako každá sociálna sieť aj LinkedIn ponúka možnosť spojiť sa s kýmkoľvek na svete, čo je obrovskou výhodou dnešného online sveta. Ak však chceš zo spojení vyťažiť čo najviac, je dobré vyhýbať sa najčastejším chybám vo vytváraní siete kontaktov.

  1. Pred výberom kontaktov si vytýč jasné ciele. Žiadaš o spojenie, pretože hľadáš viac informácií zo svojej brandže? Chceš sa od daného profilu niečo nové naučiť? Alebo ide o tvojho potenciálneho zamestnávateľa, biznis partnera či klienta?
  2. Pri kontaktovaní neposielaj rovnaké automatické správy na spojenie, ale každému používateľovi napíš pár riadkov určených priamo jemu. Tu je dôležité zachovať aj správny tón. Ak vidíš, že tvoj potenciálny kontakt komunikuje s ostatnými skôr neformálnym spôsobom, snaž sa tomu prispôsobiť.
  3. Pri oslovení treba vedieť byť prirodzene presvedčivý. Pomôže ti, ak budeš priamy a svoju požiadavku sformuluješ čo najkonkrétnejšie. Napríklad:
    • Pekný deň, pán/pani XY, práve som ukončil štúdium na vysokej škole a venujem sa programovaniu. Keďže ma oslovila Vaša práca a chcem sa v tejto oblasti ďalej vzdelávať, ocením, ak si Vás budem môcť pridať medzi svoje LinkedIn kontakty.
  4. Mysli na to, že čas je drahý pre všetkých. Usiluj sa preto zbytočne nerozpisovať, ale svoje žiadosti o kontakt koncipuj čo najstručnejšie. Rovnako neobťažuj potenciálnych zamestnávateľov otázkami: Nehľadáte aktuálne niekoho nového do tímu? Reaguj len v nadväznosti na existujúce ponuky práce. Ver, že záujemcovia si ťa sami vyhľadajú, pokiaľ bude tvoj LinkedIn profil hodnotný a ty budeš pre nich predstavovať ideálneho kandidáta.
  5. Nečakaj, že ti každý žiadosť o spojenie akceptuje. Každý užívateľ má na LinkedIn iné ciele, preto si neber osobne, ak niekto tvoju žiadosť o spojenie zamietne.
  6. Nespamuj ľudí. Ak budeš kontaktovať všetkých do radu a posielať im spomínané hromadné správy na spojenie, diskvalifikuješ svoj profil ako spamer a to určite nechceš. Preto si kontakty na spojenie starostlivo vyberaj.

Na budovanie network na LinkedIn, ako aj na nadväzovanie kontaktov potrebuješ dostatok času. Ak to však s platformou LinkedIn myslíš vážne a dodržiavaš pravidlá, je prakticky isté, že si skôr či neskôr vybuduješ úspešný profil s množstvom kontaktov, ktoré reagujú na tvoj obsah. Stačí sa vyhnúť niekoľkým častým chybám, byť konštantný a zotrvať. Je na tebe, koľko času si ochotný venovať sociálnej sieti LinkedIn, ale vo všeobecnosti platí, že sa ti vráti len to, čo do nej vložíš.

Buď úprimný, nápomocný a profesionálny. V svojich interakciách sa zameraj na budovanie dlhodobých vzťahov so svojimi prepojeniami. Pamätaj, že vytváranie sietí kontaktov na LinkedIn, to je budovanie spojení a vzťahov.

 

Prílohu väčšiu ako 4MB pošlite na
jobs.sk@msg-life.com

Pridaj sa k nám!

    *

    *

    Prevádzkovateľom spracúvajúcim Vaše osobné údaje je spoločnosť msg life Slovakia s. r. o., Hraničná 18, 821 05 Bratislava, IČO: 35800780. Osobné údaje v rozsahu životopisu, žiadosti o prijatie do zamestnania, motivačného listu, resp. ďalších podkladov s Vašimi osobnými údajmi doplnených o prípadné poznámky z výberového konania sa budú spracúvať na účely výberového konania a vytvárania databázy uchádzačov pre budúce výberové konania vo vyššie uvedenom rozsahu po dobu 3 rokov. Váš súhlas so spracovaním osobných údajov je možné kedykoľvek odvolať na e-mailovej adrese: jobs@msg-life.com alebo písomným oznámením na adrese prevádzkovateľa. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na spracovanie osobných údajov založené na súhlase pred jeho odvolaním. Osobné údaje môže spracúvať aj prevádzkovateľom poverený sprostredkovateľ (poskytovateľ systému), spoločnosť recruitis.io s. r. o., Chmelova 357/2, 500 03 Hradec Králové, Česká republika, IČ: 27508391. Viac informácií o spracúvaní osobných údajov nájdete tu>.

    Voľné pracovné ponuky