Prístupnosť webu – WCAG 2.2. a nové pravidlá EAA od júna 2025
Prístupnosť webu je v súčasnosti jednou z najhorúcejších tém, ktorú riešia stredne veľké aj veľké podniky. Od 28. júna 2025 totiž do platnosti vstupuje nová európska smernica, podľa ktorej budú musieť byť takmer všetky webové stránky (až na zopár výnimiek) prístupné pre úplne všetkých – teda aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením alebo postihnutím. Kto všetko sa musí na nové zmeny pripraviť a na čo si dať pozor?

V článku sa dozvieš:
- Prístupnosť webu pre znevýhodnených používateľov
- Dôležitosť prístupnosti
- Technické štandardy prístupnosti – čo je nové?
- Normy WCAG 2.2
- Čo urobiť, aby bol web prístupný?
- Výnimky
- Sankcie
- Ako sa pripraviť na nové pravidlá?
- Čo môže robiť problémy s prístupnosťou?
- Tipy na testovacie nástroje
- Moderný prístupný web je základom
Prístupnosť webu pre znevýhodnených používateľov
Web accessibility, čiže prístupnosť webu, umožňuje prezerať a používať stránku každému používateľovi – vrátane toho, ktorý má nejaké zdravotné znevýhodnenie. Takéto weby sú spravidla upravené tak, aby sa dali zväčšiť, ovládať klávesnicou alebo hlasom, prípadne umožňovali vypočuť si jednotlivé texty. Nijakým spôsobom tak neobmedzujú ľudí, ktorí majú:
- zrakové postihnutie,
- sluchové problémy,
- pohybové obmedzenie,
- poruchy učenia alebo kognitívne problémy.
Prístupnosť je zároveň výhodná aj pre ďalšie skupiny používateľov. Patria sem seniori, ktorí nemajú veľa skúseností s webovými stránkami, alebo ich môže trápiť trasenie rúk. Zabúdať netreba ani na tých, ktorí majú len dočasné zdravotné alebo iné znevýhodnenie – napríklad zlomenú ruku, slabé internetové pripojenie a podobne.
IT novinky
Zaujímajú ťa novinky a trendy z prostredia IT a AI?
Prihlás sa do našej msg IT komunity a dostávaj newslettre o novinkách, podujatiach a pracovných ponukách z oblasti IT.
Ak hľadáš chronologický záznam najnovších správ a trendov, neváhaj si prečítať náš článok: IT novinky zo sveta technológií
Dobrou správou je, že prístupnosť sa dá zabezpečiť viacerými spôsobmi. Okrem vyššie spomenutého zväčšenia písma alebo predčítania textu môžu pomôcť aj:
- titulky vo videách alebo v pohyblivých obrázkoch,
- prehľadné a logické usporiadanie textu,
- jednoduché texty, ktorým porozumie aj laik,
- dostatočný kontrast farieb a podobne.
Dôležitosť prístupnosti
Prístupnosť sa môže javiť ako menej dôležitý faktor, na ktorý mnohí pri tvorbe webu nemyslia. Pravdou je však presný opak. Ide o kľúčový prvok – nielen kvôli novému zákonu, ale aj vzhľadom na to, že podľa štatistík z roku 2023 má určité postihnutie až 27 % obyvateľov EÚ. To predstavuje približne 101 miliónov ľudí, teda takmer každého štvrtého dospelého v EÚ.
Tieto údaje len potvrdzujú, že pri tvorbe webovej stránky alebo e-shopu by si mal určite myslieť aj na ľudí so zdravotným znevýhodnením. Ignorovaním ich potrieb by si mohol prísť o veľké množstvo potenciálnych zákazníkov, ktorí by mali záujem o tvoje produkty alebo služby.
Podľa štatistík EÚ má najvyšší podiel osôb so zdravotným postihnutím Lotyšsko (40,7 %). Nasleduje Dánsko (36,7 %) a trojicu uzatvára Fínsko (34,8 %). Slovensko sa nachádza v strede rebríčka s podielom 30,5 % zdravotne postihnutých osôb.
Technické štandardy prístupnosti – čo je nové?
Téma prístupnosti nebola do roku 2022, kedy bol schválený nový zákon, príliš diskutovaná. Najdôležitejším dokumentom v tejto oblasti bola vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Tá sa však týkala predovšetkým štátnych webov a webových stránok samospráv či škôl.
To však nestačilo, a preto Európska únia vydala tzv. European Accessibility Act, známy aj pod skratkou EAA. Jeho súčasťou je norma EN 301 549, ktorá vychádza zo štandardu WCAG 2.2 na úrovni AA. Tento štandard pritom nebude platiť len pre štátne weby či stránky samospráv, ale podľa zákona 351/2022 Z. z. aj pre:
- webové stránky a aplikácie, cez ktoré sú poskytované služby leteckej, autobusovej, železničnej či vodnej osobnej dopravy,
- webové stránky a aplikácie poskytujúce informácie o dopravných službách,
- finančné služby, ako sú napríklad mobilné bankovníctvo a internetbanking,
- elektronické knihy a špecializovaný softvér,
- internetové obchody a podobne.
Normy WCAG 2.2
Prístupnosť webu je veľmi všeobecný pojem, ktorý môže každý interpretovať iným spôsobom. Práve preto vzniklo niekoľko noriem, resp. štandardov, ktoré poskytujú lepšiu predstavu o tom, ako by mala vyzerať prístupná webová stránka.
Jedným z týchto štandardov je Web Content Accessibility Guidelines – WCAG 2.2. Podľa nich sa prístupnosť delí do troch základných úrovní:
- A – ide o najzákladnejšie a minimálne požiadavky, ktoré musíš implementovať do svojej webovej stránky, aby si ju mohol označiť za prístupnú. Patria sem napríklad alternatívne popisy obrázkov, možnosť ovládania cez klávesnicu alebo správny kontrast. Podľa normy EN 301 549 však táto úroveň nestačí – ak sa chceš vyhnúť riziku pokuty, tvoj web musí spĺňať úroveň AA.
- AA – WCAG 2.2 AA predstavuje vyššiu úroveň, vďaka ktorej je web prehľadný a zrozumiteľný pre väčšinu používateľov. Medzi požiadavky patria napríklad logické usporiadanie obsahu, členenie pomocou podnadpisov či konzistentnosť prvkov, ktoré ovplyvňujú navigáciu na webe.
- AAA – najvyššia a zároveň najťažšie dosiahnuteľná úroveň v rámci WCAG 2.2. Pre niektoré webové stránky nemusí byť realistická, no je vhodné zakomponovať z nej čo najviac riešení. Patria sem napríklad posunková reč vo videu alebo jeho textový prepis.
Čo urobiť, aby bol web prístupný?
Možností, ako vytvoriť prístupný web, ktorý bude prehľadný a dobre čitateľný, je hneď niekoľko. Pre lepší prehľad sme pre teba pripravili WCAG 2.2 checker, ktorý ti pomôže spraviť aspoň základné zmeny.
- Správny kontrast a veľkosť písma – pri tvorbe webu vyberaj vždy vhodnú kombináciu farieb, ktoré sa nebudú navzájom biť a zabezpečia dobrú čitateľnosť textu. Uisti sa tiež, že písmo je dostatočne veľké. Príliš malý text môže robiť problém nielen používateľom so zrakovým postihnutím, ale aj bežným návštevníkom.
- Textový prepis alebo titulky – informácie z videa prepíš do samostatného textu, čím ich sprístupníš ľuďom so sluchovými problémami alebo tým, ktorí si nemôžu aktuálne prehrať zvuk. Veľmi podobnú funkciu plnia aj titulky.
- Možnosť zväčšenia – môže ísť o zväčšenie textu, obrázkov alebo akýchkoľvek iných prvkov nachádzajúcich sa na webe.
- Prehľadný dizajn – uľahčuje orientáciu na stránke a vyhľadávanie informácií. Túto výhodu ocenia najmä používatelia s nižšími technickými zručnosťami.
- Ovládanie prostredníctvom klávesnice – WCAG 2.2 checklist musí obsahovať aj možnosť ovládania stránky pomocou klávesových skratiek, čo je nevyhnutné pre ľudí s pohybovými obmedzeniami.
- Jasne označené prvky – sem patria napríklad CTA tlačidlá alebo odkazy na iné podstránky. Mali by byť dobre viditeľné a jednoznačné označené, aby si ich návštevníci ľahko všimli.
- Alternatívne texty – obrázky a grafické prvky by mali obsahovať alternatívne popisy, ktoré môže jednoducho prečítať čítačka obrazovky. Osoby so zrakovým postihnutím tak budú vždy vedieť, čo sa na stránke nachádza.
- Možnosť zväčšenia – ide o možnosť zväčšiť text, obrázky alebo akékoľvek iné prvky na webovej stránke.
Uisti sa, že web je responzívny – to znamená, že sa bude správne zobrazovať a jednoducho používať nielen na počítači či notebooku, ale aj na mobilných zariadeniach alebo tabletoch.
Výnimky
Nový zákon bude ovplyvňovať veľké množstvo spoločností a podnikov. Existujú však výnimky, ktorých sa nedotkne. Do tejto skupiny patria:
- mikropodniky, ktoré majú menej než 10 zamestnancov,
- mikropodniky, ktorých ročný obrat nepresahuje 2 milióny eur,
- obsah, ktorý bol uverejnený pred dátumom nadobudnutia platnosti zákona (t.j. pred 28. júnom 2025),
- weby, ktoré majú iba archívny obsah – nezabúdaj, že aby patrili do výnimiek zákona, ich obsah nesmie byť po 28. júni 2025 nijakým spôsobom aktualizovaný.
Sankcie
Kontrolu dodržiavania novej smernice bude mať na starosti Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá bude mať právomoc ukladať sankcie. Ich výška sa bude odvíjať od konkrétnej situácie. Pokuty by však mali začínať na sume 200 eur, pričom v obzvlášť závažných prípadoch môžu dosiahnuť výšku od 20 000 do 30 000 eur.
Na zákon je preto dôležité pripraviť sa čo najskôr, aby si sa vyhol zbytočným nepríjemnostiam, ktoré by ťa mohli vyjsť veľmi draho.
Ako sa pripraviť na nové pravidlá?
Na nové pravidlá sa môžeš pripraviť viacerými spôsobmi. V prvom rade si naštuduj všetky dôležité informácie o prístupnosti. Získaš ich z odborných článkov alebo kurzov. Bezplatný kurz nájdeš napríklad na webe Web.Dev, kde sú spísané všetky podrobnosti.
Následne si urob audit prístupnosti. Zisti, ako je na tom tvoja webová stránka v súčasnosti. Máš v nej už zakomponované nejaké riešenia? Ak áno, fungujú tak, ako by mali? S auditom ti pomôžu viaceré testovacie nástroje, ktoré uvádzame nižšie.
Prečítaj si aj:
Accessibility testing: Čo je dôležité vedieť o testovaní prístupnosti
V poslednom kroku prichádza na rad implementácia riešení do webu. Zisti, čo všetko mu chýba podľa štandardu WCAG 2.2 AA, a čo najskôr to naprav.
Čo môže robiť problémy s prístupnosťou?
Moderné weby dnes ponúkajú veľké množstvo funkcií. Niektoré z nich však môžu v súvislosti s prístupnosťou spôsobovať problémy. Patrí sem napríklad zadávanie hesiel. Mnohé e-shopy a weby vyžadujú, aby heslo obsahovalo okrem písmen aj rôzne špeciálne znaky a čísla. Pre ľudí so zrakovým postihnutím to však môže predstavovať veľkú prekážku. V takýchto prípadoch je ideálne zakomponovať do webu overenie založené na kóde, ktorý systém automaticky pošle prostredníctvom SMS správy. Vhodným riešením môže byť aj biometria.
Ďalšou výzvou v rámci prístupnosti je CAPTCHA. Odškrtnúť políčko a preukázať, že nie si robot, môže byť jednoduché, ak nemáš žiadne zdravotné postihnutie. Ak však trpíš zrakovými alebo kognitívnymi problémami, nemusí sa ti podariť logickú hádanku správne vyriešiť. Mnohí sa preto v takýchto prípadoch rozhodujú skôr pre tzv. honeypot metódu. Weboví vývojári pri nej vkladajú do formulárov skryté polia, ktoré nemajú byť vyplnené – no boty to nevedia.
Netreba zabúdať ani na rôzne animácie alebo vyskakovacie okná (pop-upy), ktoré môžu byť pre niektoré skupiny ľudí ťažko čitateľné. Navyše môžu mať problém aj s ich zatváraním. Ideálne je preto tieto prvky úplne vynechať.
Tipy na testovacie nástroje
Najlepším spôsobom, ako zistiť, či tvoj web spĺňa potrebné štandardy, je využiť nástroje, ktoré ho automaticky otestujú a poskytnú dôležité informácie.
Medzi praktické automatizované nástroje patria napríklad:
Ak chceš skontrolovať farebný kontrast, môžeš použiť napríklad:
Na prepis zvuku ti pomôžu nástroje ako SARRA alebo Google Text to Speech. K dispozícii sú aj viaceré pluginy na testovanie prístupnosti, napríklad Lighthouse alebo Web Developer Tools.
Niektoré nástroje sú zadarmo, iné fungujú na báze tzv. freemium modelu. To znamená, že základné funkcie máš k dispozícii bezplatne, ale ak chceš využívať pokročilejšie možnosti, budeš si za ne musieť zaplatiť.
Moderný prístupný web je základom
Prístupnosť je dôležitá nielen kvôli novému zákonu, ale aj kvôli veľkej skupine ľudí so zdravotným znevýhodnením. Či už web máš, alebo ho ešte len plánuješ vytvoriť, určite na túto oblasť nezabúdaj. Zakomponuj do stránky všetky kľúčové prvky, ktoré sme spomenuli, a pravidelne ju testuj. Len tak si zaistíš, že bude spĺňať všetky potrebné štandardy a vyhneš sa riziku vysokých pokút.