25

8 spôsobov, ako svoj nový rok urobiť lepším

Začína sa projekt „2023“. Vstúp doň pozitívne a odhodlane, aby bol čo najúspešnejší. Máme pre teba niekoľko tipov, na čo sa môžeš zamerať.

1.   Vyber si svoju fyzickú aktivitu

Pandémia a lockdown mnohých z nás odrezala od fyzickej aktivity. Bežný deň predtým zahŕňal aj takzvanú necvičebnú aktivitu , ako kráčanie, chôdzu po schodoch, zdvíhanie a presúvanie predmetov. Tým, že korona posunula digitálny posun na pracovnom trhu o viac ako 5 rokov, situácia sa vôbec nemusí zmeniť k lepšiemu. Preto je dôležité dopriať si pohyb. Neznamená to drieť v posilke kvôli tehličkám a plakať nad rímskym šalátom pokvapkaným tekvicovým olejom.

Pohyb je dôležitý pre náš fyzický aj psychický stav. Nemusíš prekonávať osobné rekordy, dôležitá je pravidelnosť pohybu a to, aby ťa bavil. Dopraj si každý týždeň niekoľko dlhých prechádzok so psom (alebo bez) a ideálne aspoň jeden silový tréning, a tvoj spodný limit fyzickej aktivity je splnený. Ak prechádzky alebo tréning skombinuješ s pobytom v prírode, bude to len ďalší boost pre tvoju dobrú náladu.

2.   Pristupuj k mentálnemu zdraviu zodpovedne

Kedy ísť ku psychológovi? Nemusíš byť na sklonku depresie ani vyhorenia. Rovnako nejdeš k zubárovi, keď ti v povypadávali všetky zuby, alebo keď tvoje telo už pol roka neprijíma živiny zo stravy. Niektoré problémy sa riešia preventívne, profylaxiou.

Na stretnutí s odborníkom sa dozvieš, čo robiť pre svoju mentálnu pohodu. Je veľmi pravdepodobné, že väčšinu času budeš rozprávať ty. Možno zistíš, že ťa niečo podvedome trápi. Alebo naopak, že niečo zanedbávaš.

3.   Upgradni svoj spánok

Spánok je príliš veľakrát odsunutý na vedľajšiu koľaj. Kvôli práci, kvôli párty, ale aj pre skoré tréningy a neskoré filmy. Zlepši sa aj v tejto sfére. Zdravý spánok má obrovský vplyv na tvoje zdravie, mentálne aj fyzické. Každý má iný spánkový limit, niekomu stačí 7 hodín, iný si vyžaduje 9, a v populácii sa nachádza isté % ľudí, ktorým stačí len pár hodín a fungujú takmer bez zmeny. My ostatní ale spánkovou depriváciou trpíme a môže sa podpísať na našom vnímaní, koordinácii, úsudku. V podstate je nevyspatosť veľmi podobná opitosti.

Niekoľko tipov, ako spať lepšie:

  • Aspoň hodinu pred spaním sa snaž nepozerať na screen, kvôli svetlu aj kvôli dopamínu,
  • Medzi 22:00 a 03:00 obmedz vystavenie sa silnému svetlu, ktoré blokujú produkciu melatonínu
  • Vo večerných hodinách používaj osvetlenie pod úrovňou očí, minimalizuj veľké lustrové svetlá,
  • Choď spať v rovnakú hodinu, telo reaguje na pravidelný rytmus a ak stále meníš čas spánku, je zmätené,
  • Pred spaním nejedz. Nie preto, že sa z toho priberá, kalória je kalória v každú hodinu dňa. Dôležitejšie je, že telo bude pracovať na trávení a menej si oddýchne.

Určite ti tiež odporúčame prečítať si knihu Prečo spíme od Matthew Walkera, v ktorej sa dozvieš ešte viac tipov o tom, ako si správne nastaviť svoj režim. Radšej pri nej však neponocuj.

muž spí v postely
Dopraj si dostatočný zdravý spánok, bude sa ti fungovať lepšie.

4.   Vyhraď si čas na vedomé myslenie

Myslíme všetci. Bez toho by sme nemohli vykonávať väčšinu vecí v našich životoch. Čím častejšie však robíme nejakú činnosť, tým rýchlejšie sa zautomatizuje. Tento fenomén popísal v knihe Myslenie rýchle a pomalé, pomocou Systému 1 a Systému 2. Sú to dva typy myslenia, jedno je precízne, pomalé, obozretné, druhé je automatizované, skrátené, efektívne. Náš mozog sa nám snaží ušetriť čas, no veľakrát je táto snaha kontraproduktívna – napríklad, keď máme málo informácií a mozog sa ich snaží pozliepať z predchádzajúcich (občas nesúvisiacich) skúseností.

Vyhraď si preto čas na myslenie, bez senzorických vnemov. Zaoberaj sa svojimi myšlienkami aspoň pol hodiny denne a zisti, kam ťa nasmerujú. Tento prístup môžeš využiť pre pracovné projekty aj osobné výzvy.

5.   Zmeň prácu, ktorá ťa ubíja

Chodiť do práce s nechuťou je ubíjajúce. Aj tie najjednoduchšie úlohy sa bez motivácie stávajú zložitými, pretože nakopnutie sa do nich trvá celú večnosť. Než sa ale rozhodneš zmeniť prácu, skús si pozrieť rady od odborníka. Možno zistíš, že k spokojnosti ti stačí menšia zmena v nastavení mysle .

Ak to ale bez zmeny práce nepôjde, je čas na poriadnu dávku odvahy. Nie len na zmenu práce, ale zmenu odboru, v ktorom pôsobíš. Vedel si, že mnoho ľudí v msg life Slovakia predtým nemali žiadne skúsenosti s prácou v IT? (Pozri si naše voľné pracovné miesta.) Mnoho z našich kolegov pracovalo najprv v logistike, vo finančníctve, verejnej správe, niektorí dokonca ako vedeckí pracovníci. Rozhodli sa ale skúsiť šťastie – a vyšlo im to, lebo u nás dostane šancu každý šikovný človek. Prečítaj si ich príbehy v sekcii Náš tím.

6.   Nauč sa cudzí jazyk

Učenie sa nového jazyka rozvíja tvoje asociačné schopnosti. Nový jazyk porovnávaš s materinskou rečou, prípadne inými jazykmi, ktoré ovládaš. Nachádzaš medzi nimi prepojenie, mení sa tvoj pohľad na známe objekty, javy aj situácie. Objavuješ nové cesty, pretože jazyk ako prostriedok komunikácie je krásny v tom, že ponúka k sprostredkovaniu jedného významu viaceré možnosti.

Sú tu, samozrejme, aj pragmatické dôvody, prečo sa učiť cudzí jazyk. Jedným z nich je práca. Učením sa  cudzieho jazyka zvyšuješ svoje šance na uplatnenie sa na pracovnom trhu. Mnohí naši kolegovia nemali s IT pred nástupom k nám žiadne skúsenosti, no vďaka znalosti nemeckého jazyka našli rýchlo uplatnenie. Ak sa chceš aj ty rozvíjať v tomto smere, nie je nič jednoduchšie ako si vybrať niektorý z jazykových kurzov dostupných online:

Výborným naštartovaním pre teba môže byť aj Duolingo, aplikácia na učenie sa nových jazykov s gamifikovanými lekcami a systémom odmien.

7.   Rozširuj svoj súbor zručností

Nové zručnosti obohatia tvoj život, rozšíria tvoju pôsobnosť, dajú ti konkurenčnú výhodu, nový zápal do práce, možnosti oddychu, spoznávania, trávenia voľného času… a mohli by sme pokračovať donekonečna. Učiť sa niečo nové nie je nikdy zlý nápad.

K dispozícii máš množstvo online aj offline kurzov, skupín a združení, alebo mentorov, ktorí ti môžu pomôcť rozvíjať zručnosti v novej sfére, prípadne objaviť svoje skryté talenty. Keď píšeme o skillsete, nemusíš si vždy predstaviť pracovný svet. Máme aj svoj životný súbor zručností . Zaujíma ťa káva a chceš ju vedieť pripraviť spôsobom, ktorý návštevám odpáli dekel? Sprav si baristický kurz a nauč sa všetko o filtrovanej káve alebo espresse a o kávových zrnách najvyššej akosti.

barista nalieva mlieko do šálky kávy v kuchyni a barista v pozadí pripravuje kávu v kávovare
Rozšír svoje zručnosti napríklad baristickým kurzom

8.   Vystúp zo svojej myšlienkovej komfortnej zóny

Vystúpiť zo svojej komfortnej zóny nemusí znamenať len vrhať sa do nových zážitkov alebo projektov. Môže to tiež súvisieť s očakávaním problémov, na ktoré sa pripravíme. Žiť v nastavení, že všetko prebehne hladko a v poriadku je druh mentálnej komfortnej zóny, ktorá sa ti vypomstí.

Adaptuj si myšlienku zákona opaku od Alana Wattsa. Akceptovaním negatívneho zážitku z neho spravíš zážitok pozitívny. Ak prijmeš to negatívne, môžeš sa zo situácie poučiť, analyzovať ju, podniknúť kroky pre to, aby sa už neopakovala.

Veríme, že tento rok pre teba bude úspešný v práci aj osobnom živote. Neboj sa zmeny, väčšinou stojí za to. Ak rozmýšľaš o práci v IT, inšpiruj sa našimi firemnými benefitmi a pozri si naše voľné pracovné miesta.

Voľné pracovné ponuky

Potrebuješ viac informácií?

Zisti viac o našej spoločnosti alebo o voľných pracovných miestach. Napíš nám a pridaj sa do nášho tímu.