14

Myslím si, že AI bude raz lepšie vedieť vyhodnotiť niektoré rozhodnutia, než človek, tvrdí náš kolega Daniel

V msg life Slovakia sa snažíme udržať krok s inováciami. Príkladom sú aj naše dva najnovšie projekty, kde sa môže záujemca o prácu namiesto čítania množstva textu porozprávať s chatbotom vybaveným umelou inteligenciou. Implementácia ChatGPT do webu už prináša prvé pozitívne výsledky a aktuálne prebieha ladenie chatbota. Za touto myšlienkou stojí náš kolega z marketingu, Daniel.

Zameriavaš sa na online marketing, predtým si pracoval taktiež na podobných pozíciách. Prečo ťa začala viac zaujímať umelá inteligencia a jej využitie?

Nebol som nadšený z reportov. Každý mesiac som sledoval vybrané stĺpce a reportoval som dáta ľuďom, ktorí sa na ne väčšinou ani nepozreli. Snažil som sa preto uľahčiť si túto monotónnu prácu. Urobil som si kurz cez Udemy, pomocou ktorého som vytvoril klikacieho bota. Jeho úlohou bolo pravidelne exportovať dáta z webov. Začal som si zjednodušovať stereotypnú prácu a čo sa dalo automatizovať som automatizoval. Na mne zostal potom už iba posledný krok, preverenie dát. Dnes už sú podobné parsingové boty bežné, no pár rokov dozadu ešte neboli. A začal som sa zaujímať o automatizovanie práce.

Ak mám uviesť globálny dôvod, myslím si, že každý z nás žije vo vlastnom ekosystéme, je vybavený inými skúsenosťami, zručnosťami a vidí tak iba kúsok reality. Človek preto podľa mňa nie je schopný posúdiť veci úplne objektívne a komplexne. Ľudia a umelá inteligencia (AI) majú rozdielne spôsoby vnímania reality. My sa často spoliehame na subjektívne vnímanie, skúsenosti, predpoklady, odhady a emócie, zatiaľ čo AI je založená na dátach a algoritmoch, ktoré sú jej poskytnuté, čím sa predpokladá objektívnejší výsledok. Preto si myslím, že umelá inteligencia bude raz lepšie vedieť vyhodnotiť niektoré rozhodnutia, než človek.

Avšak, aj AI má svoje obmedzenia. Napríklad, AI nemôže rozpoznať a interpretovať určité druhy informácií, ktoré sú pre človeka zrejmé. AI môže byť tiež ovplyvnená nedostatkom dát alebo zlou kvalitou dát, ktoré dostane. V konečnom dôsledku, človek a AI majú svoje výhody a nevýhody. V ideálnom prípade by človek a AI mohli spolupracovať a využívať svoje silné stránky pre dosiahnutie optimálnych výsledkov. Preto si myslím, že už teraz sa oplatí venovať pozornosť rozvoju umelej inteligencie, aby sme mohli využívať silné stránky oboch strán.

Máš zo strany msg life Slovakia dostatočnú podporu pre realizáciu podobných inovatívnych projektov?

Naše vedenie verí, že nemôžeme zameškať trend a je potrebné neustále spoznávať nové možnosti. Uvidíme, čo to prinesie, ale je lepšie to skúsiť, ako byť potom pozadu. Aj hiringové projekty Java developer a Actuarial developer vnímame ako učiaci proces. Nestanovili sme si jeden cieľ, ktorý keď dosiahneme, projekt skončí. Preskúmavame možnosti ako AI využiť a stále weby vylepšujeme. Na základe poznatkov sa tiež zamýšľame ako umelú inteligenciu využiť aj interne, ako pomocou nej niektoré monotónne procesy urýchliť a zamestnancom tak nechať viac času na prácu, kde sa vyžaduje osobný prístup.

Ja osobne by som si chcel skúsiť napojiť chatbota na email a experimentovať, ako bude odpovedať. Mal by byť natrénovaný na moju persónu, preto by mal hodnoverne simulovať to, čo by som aj sám napísal. Keďže mi tvorba emailu zaberie veľa času, AI by to zvládla rýchlejšie. Umelá inteligencia by sa dala využiť aj pri kreatívnej časti, kde sa často interne zamýšľame, či sú vizuály estetické. AI by dokázala vytvoriť najvhodnejšiu grafiku na základe predošlých dát. Taktiež ma nedávno oslovila myšlienka plánovania financií pomocou umelej inteligencie. To, čo človeku trvá vyhodnotiť niekoľko hodín, by AI zvládla za pár sekúnd. Prácou človeka potom bude iba kontrola výsledkov a zdokonaľovanie algoritmov. Čítal som dokonca o poľskej spoločnosti Dictador, ktorej vedenie plne nahradila AI a zatiaľ generujú dobré výsledky, uvidíme, ako sa im bude naďalej dariť. Ide vcelku o raritu, preto som sám zvedavý, ako to celé dopadne 😊 .

Aktuálne máme na dvoch weboch nasadeného chatbota. Jeho úlohou je zodpovedať otázky potenciálnym kandidátom o prácu, aké sú prvé výsledky?

Drvivá väčšina projektov má veľmi podobné fázy a vyzerá, že tento raz tomu nebude inak. Prvou je spustenie projektu s nejakými očakávaniami. Ak by sme si predstavili graf, od tohto bodu by krivka v čase strmo stúpala nahor až by dosiahla bod zvaný vrchol optimizmu. To je fáza, kde sa predstavy stretávajú s realitou a často na ňu aj narazia. Od tohto bodu má väčšinou progres projektu skôr dekadentnú fázu, za ktorou nasleduje fáza reálnej implementácie prvých požiadaviek.

Graf zobrazujúci očakávané výsledky po nasadení chatbota na webstránku.

Vtedy sa progres projektu dostáva na úplne dno, preto sa táto fáza nazýva aj Údolie zúfalstva. Ak ju ale tím prekoná a všetky prekážky vyrieši, nastáva progres. Nie taký prudký ako na začiatku, keď boli vysoké očakávania, ale veľmi „zdravé“ stúpanie, ktoré zodpovedá aj realite. Nakoniec sa projekt dostane do fázy Osvietenia, od ktorej síce progresuje aj naďalej, ale o mnoho pomalšie, až by sme to mohli nazvať stagnáciou. Je to preto, že mnohí už v tejto fáze strácajú prvotné nadšenie a je úlohou manažmentu, aby napredovanie projektu udržalo aj naďalej.

Naše weby už prešli úvodnými fázami a začínajú preukazovať prvé výsledky. Navštevujú ich relevantní ľudia, teraz je len na nás, ako s týmito dátami naložíme a ako projekt vycibríme do dokonalosti. Vidím tu priestor ešte niektoré časti zautomatizovať a urýchliť. Nášmu dosť vyťaženému HR oddeleniu by tak zostala viac menej iba záverečná fáza, pri ktorej by sa s vhodným kandidátom spojili a navnímali jeho osobnosť. Prvotné formality a vyhodnotenie dát by vedela obsiahnuť AI.

Oba chatboty fungujú za pomoci Chat GPT. Aktuálne je s nimi možná písomná komunikácia, aké sú ďalšie kroky v projekte? 

Keďže nevyvíjame vlastnú AI, využívame iba to, čo ponúka spoločnosť Open AI. Tí nedávno predstavili novinku, komunikáciu pomocou hlasu a tieto dni sa spúšťa aj Chat GPT Vision. Komunikácia pomocou hlasu bude o mnoho jednoduchšia, pretože už človek nebude potrebovať ani klikať do klávesnice. Videnie má zase zabezpečiť personalizovanejšie odpovede na základe emócií recipienta. Nabáda sa tu možnosť vytvoriť tvár aj chatbotu. Je to na uvážení vedenia, ako by mal avatar zastupujúci msg life Slovakia vyzerať, ja osobne by som zostal bez vizualizácie AI a to z dvoch dôvodov.

Prvý je, že avatar môže vytvárať (niekedy až prílišné) sympatie, ale rovnako aj nesympatie. Rozhovory by tak mohli byť týmto výrazne ovplyvnené, čo by zbytočne narušilo ich vecnosť. Druhým dôvodovom je ten, že nie vždy je voľba avatara šťastná. Vidíme to pri niektorých humanoidoch. Akonáhle im dajú tvár, ktorej mimika nie je vždy vábna, vzniká akýsi strach prípadne až odpor, čo je ďalší negatívny dôsledok, ktorý nechceme vzbudiť. Ak sa inšpirujeme aj sci-fi dielami, umelá inteligencia je v nich väčšinou zobrazená virtuálne, ako akýsi softvér, ktorý všetko riadi, ale nik ho nevidí. Nechceme vytvoriť ďalšieho človeka, chceme vytvoriť niečo inteligentnejšie. Aj z tohto dôvodu je zatiaľ naším motívom guľa. Je to navyše aj prvok, ktorý má msg life Slovakia v logu.

Aktuálne nám zostáva vyriešiť len jednu výzvu, a to je meno umelej inteligencie. Väčšina botov využíva ženské pohlavie. Je to zrejme preto, že ženský hlas pôsobí dôveryhodnejšie, vzbudzuje akúsi dôveru. Má to teda pravdepodobne aj psychologické dôvody. Žene sa človek zrejme skôr zdôverí, pretože od nej očakáva väčšie pochopenie a podporu. Platí to podľa mňa v prípade komunikácie ženy so ženou, aj muža so ženou.

V čom má podľa teba zatiaľ Chat GPT nedostatky?

Napriek tomu, aký je to prelomový a veľmi užitočný nástroj, stretávame sa pri práci s ním s úplne banálnymi problémami, ako napríklad to, že systém často padá. Taktiež som si všimol, že ak jeden deň načítam dáta, ktorým AI porozumie a vygeneruje veľmi relevantnú odpoveď, na druhý deň si na toto z nejakého neznámeho dôvodu nepamätá. Zrejme sú takéto nuansy spôsobené aj neustálymi aktualizáciami a vylepšeniami, ktoré nemusia vždy systém práve vylepšiť. Taktiež som obmedzený v počte experimentov. Po nejakom čase mi vybehne hláška, že som naplnil dennú kvótu requestov a musím čakať. Je to podmienené kapacitami, ktoré ten systém má a zrejme neočakávali až taký nápor používateľov. Dlhodobým problémom bolo aj takzvané halucinovanie, keď bolo prioritou systému vygenerovať odpoveď za každú cenu, aj na úkor pravdy. Takáto prílišná snaha informačne uspokojiť používateľa rýchlo narazila a vývojári sa ju snažili čím skôr odstrániť. Za negatívum by som považoval aj „kauzu“, ktorá sa okolo spoločnosti vedie. Súvisí práve s tým, odkiaľ spoločnosť získala vstupné dáta a mnohé fakty vedú k tomu, že to nebolo úplne legálne.

Na druhej strane treba povedať, že v porovnaní s konkurenčnými nástrojmi má Chat GPT veľký náskok. Ak by som mal ale predikovať budúcnosť, tipujem, že ho veľmi rýchlo dobehne systém Bard od Google. Ten zatiaľ nie je natoľko naskillovaný ako Chat GPT, jeho výhodou ale je, že spracúva reálne dáta. Kým Chat GPT má uložené dáta do istého roku, Bard dokáže prehľadávať v aktuálnych informáciách. To je a myslím si, že do budúcna bude, čoraz významnejší rozdiel. Čo sa týka napríklad Bing-Chatu od Microsoftu, ten zase podľa mňa generuje najvhodnejšie odpovede. Myslím si však, že ak by sa všetky tieto spoločnosti spojili, dosiahli by veľmi veľkého pokroku. Konkurenčnosť tak podľa mňa v tomto prípade ide na úkor kvality. Rýchlejší progres by dosiahli spoluprácou, prišli by však o prvenstvo a dominanciu na trhu, o ktoré sa usilujú.

Kam až podľa teba siahajú možnosť AI vo svete hiringu? 

Myslím si, že v blízkej dobe môžeme očakávať množstvo falošných HR profilov na LinkedIne. Zvýši sa tým aj počet spamov. Budú to však spoločnosti musieť urobiť rafinovane, aby nebolo odosielanie správ až príliš rýchle a neboli by zablokované. Ako som už spomínal, myslím si, že personalisti stratia časť pracovnej agendy. Nevnímal by som to negatívne, lebo ako prvé im zrejme odpadnú stereotypné pracovné činnosti ako odosielanie GDPR, odpisovanie na úvodné maily či samotné vyhľadávanie a vyhodnocovanie vhodných kandidátov. Z tohto dôvodu si myslím, že budú v budúcnosti ohrozené aj personálne agentúry, ktorých úlohou je práve dodávať vhodných kandidátov na pozície. Tým príde aj k zredukovaniu nákladov spoločností, ktoré aktuálne vkladajú do náborového procesu nemalé finančné prostriedky. Investícia do vývoja umelej inteligencie alebo nástrojov, ktoré ju využívajú môže byť preto pre spoločnosti výhodnou a návratnou investíciou.

Myslíš si, že bude personálne odvetvie o mnoho menej osobné ak úvodné fázy náboru prevezme AI?

Bude, ale neviem, či je to na škodu. Uvediem príklad: kedysi sme si kupovali lístok na verejnú dopravu od pani, ktorá sedela v stánku, dnes to riešime automatom alebo aplikáciou. Prišli sme síce o krátky small talk na ceste do práce a predavač sa musel prekvalifikovať na inú pracovnú pozíciu, používateľom sa však zlepšili služby. Lístok si môžu kúpiť rýchlejšie a môže platiť kartou, čo sa predtým možno vždy nedalo. Zlepšila sa tak služba k zákazníkovi a to je, myslím si, cieľom akejkoľvek spoločnosti.

Konkurenčnosť spoločností a ich nástrojov ide v prípade chatu s AI na úkor kvality.
Konkurenčnosť spoločností a ich nástrojov ide v prípade chatu s AI na úkor kvality

Taktiež ak sa pomocou chatbotov zredukujú niektoré emócie na prvom pohovore, nemusí to byť na škodu. Ak má kandidát (alebo aj personalista) zlý deň, nemusí to tak byť zohľadnené a v prvých kolách bude prihliadané iba na fakty, teda skúsenosti, zručnosti prípadne očakávania. Vyhodnotenie toho, či človek zapadne do kolektívu by teda pripadalo na posledné kolá, ktoré by boli vedené reálnymi ľuďmi.

AI sa venuješ už nejaký čas, veľa si o nej študuješ a testuješ ju z mnohých uhlov. Je niečo, v čom ťa umelá inteligencia prekvapila? Mal si možno iné očakávania či predstavy, ako máš o jej fungovaní dnes?

Áno, umelá inteligencia ma už nejaký čas zaujíma. Sledujem jej vývoj, výskum a snažím sa pochopiť jej princípy, fungovanie a spôsoby, ako ju zužitkovať. V mnohých ohľadoch ma AI prekvapila, ale najmä v nasledujúcich oblastiach:

  • Rýchlosť vývoja: AI sa vyvíja neuveriteľnou rýchlosťou. Pred niekoľkými rokmi boli systémy AI schopné len vykonávať jednoduché úlohy, ako je napríklad hranie hier alebo rozpoznávanie obrázkov. Dnes sú schopné vykonávať oveľa zložitejšie úlohy, ako je napríklad generovanie kreatívneho obsahu alebo písanie rôznych druhov textu.
  • Rozsah použitia: AI sa dnes používa v mnohých rôznych oblastiach, od zdravotníctva a financií až po výrobu a logistiku. Jej potenciál je obrovský a neustále sa rozširuje.
  • Etické otázky: AI prináša aj množstvo etických otázok, ako je napríklad otázka zodpovednosti za činy AI systémov alebo otázka potenciálneho diskriminačného pôsobenia AI systémov. Tieto otázky je potrebné riešiť, aby sa AI mohla bezpečne a zodpovedne využívať.

V minulosti som si myslel, že AI bude fungovať skôr ako jednoduchý stroj, ktorý dokáže vykonávať úlohy podľa pokynov. Dnes však viem, že AI je oveľa viac ako to. Je schopná učiť sa, prispôsobovať sa a môže generovať kreatívne a originálne nápady. To ma veľmi prekvapilo a fascinuje ma, čo AI dokáže v budúcnosti.

Som presvedčený, že AI má potenciál zmeniť svet k lepšiemu. Môže nám pomôcť riešiť niektoré z najnaliehavejších problémov sveta, ako je napríklad zmena klímy alebo chudoba. Je však dôležité, aby sa AI používala zodpovedne a eticky. Musíme sa uistiť, že AI sa používa na dobro a nie na zlo.

 

Prílohu väčšiu ako 4MB pošlite na
jobs.sk@msg-life.com

Pridaj sa k nám!

    *

    *

    Prevádzkovateľom spracúvajúcim Vaše osobné údaje je spoločnosť msg life Slovakia s. r. o., Hraničná 18, 821 05 Bratislava, IČO: 35800780. Osobné údaje v rozsahu životopisu, žiadosti o prijatie do zamestnania, motivačného listu, resp. ďalších podkladov s Vašimi osobnými údajmi doplnených o prípadné poznámky z výberového konania sa budú spracúvať na účely výberového konania a vytvárania databázy uchádzačov pre budúce výberové konania vo vyššie uvedenom rozsahu po dobu 3 rokov. Váš súhlas so spracovaním osobných údajov je možné kedykoľvek odvolať na e-mailovej adrese: jobs@msg-life.com alebo písomným oznámením na adrese prevádzkovateľa. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na spracovanie osobných údajov založené na súhlase pred jeho odvolaním. Osobné údaje môže spracúvať aj prevádzkovateľom poverený sprostredkovateľ (poskytovateľ systému), spoločnosť recruitis.io s. r. o., Chmelova 357/2, 500 03 Hradec Králové, Česká republika, IČ: 27508391. Viac informácií o spracúvaní osobných údajov nájdete tu>.

    Voľné pracovné ponuky